De comeback van de Miniplaybackshow

Vijftien seconden jezelf al playbackend filmen, en dan maar hopen op héél véél hartjes. De razend populaire app Musical.ly maakt kindsterretjes met miljoenen volgers – en een inkomen met naar schatting vijf nullen.

‘Veel meisjes op mijn school zitten er ook op’, knikt de 15-jarige Luka Antonissen, die zelf sinds twee maanden op Musical.ly zit. ‘Ik gebruik de app ongeveer drie of vier keer per week. Soms alleen, soms met vriendinnen.’ Volgens techsite Mashable telt de app wereldwijd zo’n 10 miljoen gebruikers per dag. Uit cijfers van marktonderzoeker SurveyMonkey Intelligence blijkt dat Musical.ly in de Verenigde Staten dit jaar de vijftiende meest gedownloade app is. In België staat ze zowel in Googles Play Store als in de App Store van Apple zo ongeveer op de dertigste plaats.

In Musical.ly kun je een video van 15 seconden opnemen waarin je een zelfgekozen nummer playbackt. Je kunt daarbij kiezen uit de grootste pophits van het moment. Als een digitale variant van de Miniplaybackshow uit de jaren tachtig of voor de spiegel met een borstel in je hand je idolen imiteren. Het grote verschil: vanuit die spiegel kijkt nu mogelijk een miljoenenpubliek mee.

Topgebruikers van musical.ly – de ’top musers’ – zijn veelal jonger dan vijftien jaar, maar hebben wel al miljoenen volgers, en een inkomen waar menige volwassene jaloers op zou zijn. De Amerikaanse Ariel Martin (15), beter bekend als Baby Ariel, telt 12 miljoen volgers, Loren Gray (14), ook uit de VS, heeft er 9 miljoen en de Duitse tweeling Lisa en Lena (14), heeft er ruim 8 miljoen fans, plus een eigen kledinglijn die goed boert. Geschat wordt dat de inkomsten van zulke topgebruikers dankzij sponsordeals jaarlijks in de honderdduizenden euro’s lopen.

Het gros van de musers zijn tienermeisjes. De populairste hebben de vlekkeloze uitstraling en danspasjes die je van ze verwacht. Zij verzamelen voor iedere korte video honderdduizenden hartjes – het equivalent van de like-knop op Facebook. En hun succes blijft niet beperkt tot de app. Neem nu Jacob Sartorius uit Los Angeles, overigens een van de weinige populaire jongens op Musical.ly. De 13-jarige heeft duidelijk naar voorbeelden als Justin Bieber gekeken en doet hun maniertjes goed na in zijn video’s: hij bijt op zijn lip, haalt zijn handen om de haverklap door het haar en glimlacht tussen de geplaybackte woorden door naar de kijker. Per dag krijgt hij 3 tot 4 miljoen hartjes en staat daarmee vrijwel constant bovenaan in de lijst van top musers. Maar naast de playbackvideo’s die hij dagelijks opneemt, zingt hij ook echt. Hij covert nummers van popsterren van nu en heeft zelfs twee singles opgenomen, die op YouTube al miljoenen keren bekeken zijn.

De sleutel van het succes zit hem net in de lage leeftijd van de musers, denkt de al genoemde Musical.ly-ster Loren Gray. ‘Bij acteurs op tv weet je dat je nooit met hen zult praten’, vertelde de Musical.ly-ster aan Elle. ‘Op sociale media is er een compleet andere wereld ontstaan. Daar heb je de kans om met de sterren te praten en ze te ontmoeten wanneer ze op tour gaan.’

Cadeau voor de muziekindustrie

De hype kan een geschenk voor de muziekindustrie betekenen, suggereren de makers van de app: je zou de korte playbackfragmenten kunnen zien als miljoenen kleine advertenties voor een liedje, als teasers die je naar meer doen verlangen als het nummer je bevalt. Musical.ly zou in die redenering een uitzondering zijn in deze tijden van Airbnb en Uber, apps die bepaald niet enthousiast onthaald worden door de sectoren waar ze inbreken. Nummers die het goed doen, schieten volgens de makers van Musical.ly ook omhoog op iTunes en in Spotify.

Maar in de nieuwe heerlijke wereld van Musical.ly is het net zo goed knokken voor je plek. Om een video zo mooi te maken als die van grote sterren, legt gebruikster Luka Antonissen uit, gaat daar best wat werk en tijd in zitten. De top musers bewerken de video’s namelijk door te knippen en plakken en wisselen zelfs tussen shots door van outfit. ‘Als het opnemen niet zo goed gaat, zet ik de video gewoon op privé’, zegt de vijftienjarige. ‘Het leukst is op een liedje dansjes verzinnen. Je maakt zo zelf een soort kunstwerkje van je filmpje. Dat is leuk om terug te zien.’ Maar aan het succes van Baby Ariel of Lisa en Lena kun je daarmee bijlange niet tippen. ‘Die doen dat ook keiveel en heel goed. Het meeste hartjes dat ik al gekregen heb, was negentig of honderd.’

DOOR WIM KOPINGA

De veertienjarige tweeling Lisa en Lena heeft ruim 7 miljoen fans op Musical.ly en een eigen kledinglijn die goed boert.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content