Als dat geen plaag is! De bulderende nachtvluchten blijven duizenden inwoners van de Brusselse rand uit hun slaap houden. In het verleden hinderden ze het zuidoosten van Brussel. Nu is de noordrand aan de beurt. Maar ze storen en ze blijven maar storen. De luidruchtigste toestellen, de Boeings 727 van DHL, moeten uit het verkeer. In maart 2003 kan het dus alleen maar beter worden.
...

Als dat geen plaag is! De bulderende nachtvluchten blijven duizenden inwoners van de Brusselse rand uit hun slaap houden. In het verleden hinderden ze het zuidoosten van Brussel. Nu is de noordrand aan de beurt. Maar ze storen en ze blijven maar storen. De luidruchtigste toestellen, de Boeings 727 van DHL, moeten uit het verkeer. In maart 2003 kan het dus alleen maar beter worden. Maar omdat het niet snel genoeg gaat, en het maar klachten bleef regenen op het kabinet-Durant, vond de minister er wat anders op. Met haar lipstick omcirkelde ze een zone op de kaart van Brussel. Alle vluchten in het holst van de nacht zouden boven dat gebied geconcentreerd worden. Tervuren, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Sint-Pieters-Woluwe bleven gespaard - die hadden het al wel gehad. De noordrand moest maar eens de fakkel overnemen. Jean-Luc en Celie in Vilvoorde, de Grimbergenaars, de inwoners van Meise zouden niet vier keer per nacht opschrikken. Ze krijgen het gros van álle nachtvluchten te verwerken. En doen dus geen oog meer dicht. Beter meer overlast veroorzaken op één enkele plek dan de zuurtegraad in drie keer zoveel dorpen aan te zwengelen, moeten de bedenkers van dit plan gedacht hebben. Een kleine strook geplaagd gebied redt nu de rust van duizenden landgenoten. Er valt wat voor te zeggen. Maar, de Noordrand voelt zich geviseerd. Hoe kan het ook anders? Ook de dagvluchten worden in de toekomst naar verluidt noordwest geconcentreerd. Het kan verkeren, natuurlijk. Onder vorige ministers is het ooit nog anders geweest. Gisteren was er de bocht van Chabert, vandaag is er de noordrand. Wie zegt dat de vliegtuigen morgen niet boven uw kop worden omgeleid? Geen mens die met zekerheid van die terreur gespaard blijft. Eén gezin uitgezonderd. De koninklijke familie wéét dat ze niet door Boeings uit haar slaap gewekt zal worden. Van de grond tot unlimited, van de grasmat tot zo hoog een vlieger vliegen kan, is elk vliegverkeer uit den boze. Geen ronkerige vliegtuigen van DHL, geen viermotorige toestellen, maar ook geen helikopters van de vroegere rijkswacht. Niemand, nada, niets. Geen piloot die toestemming krijgt om boven de woning van onze vorst te cirkelen. Tenzij voor de veiligheid van het toestel. Maar de algemene regel luidt: rond de P1-zone, waartoe ook Brussel-stad behoort, moeten piloten in een grote bocht omheen vliegen. Ook al biedt de route Schaarbeek-station, over de tuin van het paleis richting Affligem een uitstekende uitweg voor het vliegverkeer, zoals luchtverkeersleiders berekenden. Een voor de hand liggende vliegroute met niets dan voordelen: eenvoudig voor de piloten en, vooral, boven een weinig bevolkt gebied. Maar zo eenvoudig is het niet. Het voorrecht en de veiligheid van de vorst primeert. De ene mens heeft al meer geluk dan de andere. De luchtzuil boven Laken is dus vliegvrij, maar ook die boven het kasteel van Ciergnon in de Ardennen. En er zijn naar verluidt nog meer koninklijke optrekjes die geen hinder ondervinden van het vliegverkeer. Als Ecolo de rol van de koning opnieuw ter discussie stelt, moet de partij ook dat voorrecht maar eens in de weegschaal gooien. Het zou voor Durant zoveel makkelijker en voor duizenden inwoners zoveel comfortabeler zijn, als de piloten boven de tuin van het paleis wat korter door de bocht zouden mogen gaan. Ingrid Van Daele