Met twee producties rond Anton Tsjechov (1860-1904) poogt De Bloedgroep een brug te slaan tussen het einde van de 19de en dat van de 20ste eeuw. De Bloedgroep, dat is Sam Bogaerts, spelers van Theater Malpertuis (Tielt) en stagiairs uit de Antwerpse toneelopleidingen.
...

Met twee producties rond Anton Tsjechov (1860-1904) poogt De Bloedgroep een brug te slaan tussen het einde van de 19de en dat van de 20ste eeuw. De Bloedgroep, dat is Sam Bogaerts, spelers van Theater Malpertuis (Tielt) en stagiairs uit de Antwerpse toneelopleidingen. Tsjechov, schrijver van onder meer "De meeuw" en "Oom Wanja", leefde in een tijd van veranderingen. De lijfeigenschap werd afgeschaft, de adel werd burgerij, boeren en arbeiders bevochten het absolutisme van de tsaar. Nu, een eeuw later, wordt teruggekeken op een aantal evoluties waar communicatie een belangrijke plaats inneemt. Menselijk contact in het samen zoeken naar een zin voor het aards bestaan, blijkt ook een van de thema's te zijn van Tsjechovs werk. Het is vooral deze menselijkheid die beklemtoond wordt in "Tsjechov, remix... (bal)". Zoeken naar nieuwe vormen van bestaanszekerheid en emotionaliteit leidt ook tot andere kunstvormen. De Bloedgroep laat vooreerst de achterkant van het theater zien: hoe een speler zich van privé-persoon tot personage opmaakt en zich mentaal op de voorstelling voorbereidt. Een debuterende actrice klampt binnenkomende toeschouwers aan en wil weten of ze ooit een goede actrice zal worden. Een ruzie tussen personages op de scène, wordt vooraf in de cafetaria uitgeprobeerd. In "Tsjechov, remix... (bal)" heeft een jonge man een stuk geschreven en hij wil het de goegemeente en vooral zijn moeder laten zien. Maar het blijkt Kunsttheater te zijn, de moeder begrijpt niet dat het ook over haar gaat en er ontstaan misverstanden over talent en over de spanning tussen leven en theater. Werk van Tsjechov wordt met replieken uit dit werk van commentaar voorzien om uiteindelijk bij de vertellende conversatievorm en de familiereünie, hét kenmerk van Tsjechov, uit te monden. Deze bijeenkomst rond een verjaardagstaart groeit uit tot een dramatisch geladen en cynisch caméra-vérité-gebeuren, waarmee dan ook de link naar vandaag wordt gelegd. Met "Tsjechov... (samovar)" doet De Bloedgroep eerst een poging om de milieubewuste Tsjechov te evoceren en de daarmee gepaard gaande sociale en commerciële weerslag. Dan wordt bruusk overgestapt naar de relatiekomedie "De beer" en wordt zonder commentaar een museum-Tsjechov opgediend. Een even onbegrijpelijke als overbodige wending die de eigenzinnige en enthousiaste inzet van De Bloedgroep in "Tsjechov, remix... (bal)", sterk belast.Reisvoorstellingen. Info: 051/40.18.45.Roger Arteel