Dave Mestdach

De faam en glorie van generatiegenoten Rik Wouters, Constant Permeke en Gustave De Smet heeft Jean Brusselmans (1884-1953) nooit gehad, maar hij was dan ook een koppig baasje. Zijn leven lang woonde en werkte hij in Dilbeek, weg van de artistieke beau monde. En van alle -ismen die hij zag passeren – noem hem vooral géén Vlaams expressionist – wilde hij evenmin iets weten. Pas in de jaren veertig begon Brusselmans, die in de luwte en in grote armoede een heel eigen, vooral aan Matisse en Cézanne refererende stijl ontwikkelde, dan ook zijn zuurverdiende erkenning te krijgen, met dank aan zijn geweldige gevoel voor ritmiek, compositie en kleur waarmee hij akkers, zeeën, serviezen en andere alledaagse dingen tegen het doek borstelde. Het Haagse Gemeentemuseum brengt veertig doeken van Brusselmans samen en laat u deze Vlaamse reus (her)ontdekken.

Tot 10/06

Jean Brusselmans

Gemeentemuseum, Den Haag

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content