Dave Mestdach

Vijftig jaar nadat zijn pijp definitief is uitgegaan, is René Magritte nog altijd Belgiës bekendste twintigste-eeuwse kunstenaar. Als eerbetoon aan de meestersurrealist pakt het KSMK te Brussel uit met de tentoonstelling Magritte, Broodthaers en de hedendaagse kunst. Zoals de weinig poëtische titel doet vermoeden, focust die niet alleen op Magritte zelf. De expo toont ook de invloed die hij had en heeft op de popart, de conceptuele en de actuele kunst. En dat door zijn schilderijen – in omgekeerde chronologie gepresenteerd, met de klemtoon op zijn période vache – in dialoog te laten treden met werk van Andy Warhol, Marcel Broodthaers, Jasper Johns, Robert Rauschenberg en anderen die aan hem refereerden. Genoeg redenen om uit uw pijp te kruipen dus, want ook Magrittes meest iconische doek – La Trahison des Images, beter bekend als Ceci n’est pas une pipe – is voor het eerst sinds 1971 terug in België te zien.

Magritte, Broodthaers en de hedendaagse kunst

KMSK Brussel

Tot 18/02/2018

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content