Dave Mestdach

Kunstenaar, performer, politicus, pedagoog, ecologist, utopist en goeroe: Joseph Beuys (1921-1986) was het allemaal. De Duitse sjamaan met zijn eeuwige vilthoed en sportvissersjack bouwde in de jaren zestig en zeventig een oeuvre uit dat qua impact amper kan worden overschat. Groeten van de Euraziaat focust op Beuys’ activiteiten in Antwerpen, waarmee hij een nauwe band had via de voormalige Wide White Space Gallery, waar hij in 1968 de performance Eurasienstab presenteerde en waar hij ook Belgische sleutelfiguren als Marcel Broodthaers en Panamarenko ontmoette. Je krijgt tal van belangrijke werken te zien, waaronder assemblages en installaties die verband houden met Beuys’ politiek gechargeerde performances en die zijn geloof in directe actie, spirituele energie en Soziale Plastik – de maatschappij als kunstwerk – tegen een hedendaags licht houden. Zum Wohl.

Tot 21/01/2018

Joseph Beuys – Groeten van de Euraziaat/M HKA

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content