Wie Marcel Broodthaers zegt, denkt meteen aan mosselpotten, curieuze kabinetten en satire op het kunstwereldje. Maar de Belgische beeldenstormer heeft zich ook altijd op ...

Wie Marcel Broodthaers zegt, denkt meteen aan mosselpotten, curieuze kabinetten en satire op het kunstwereldje. Maar de Belgische beeldenstormer heeft zich ook altijd op de taal gestort. Wiels presenteert nu de eerste overzichtstentoonstelling en referentiepublicatie gewijd aan Broodthaers' vacuümgevormde platen of 'industriële gedichten' (1968-1972). In Vorst ontdekt u de volledige reeks van 36 hoofdmotieven van zijn platen, naast alle nevenmotieven, onbekende versies en variaties. Samen reflecteren ze Broodthaers' eigenzinnige kijk op serialiteit en het unieke van een kunstwerk, in confrontatie met een selectie van 'open brieven': pamfletten die hij verspreidde toen hij zijn Musée d'Art Moderne, Département des Aigles oprichtte, waarvan hij zelf directeur, bewaker, bezoeker én onderwerp was.