De Canadese kunstkameleon Marcel Dzama (°1974) ontwierp platenhoezen voor Beck en They Might Be Giants, maakte avant-gardefilms met Kim Gordon en Spike Jonze, en heeft in zijn adoptiesta...

De Canadese kunstkameleon Marcel Dzama (°1974) ontwierp platenhoezen voor Beck en They Might Be Giants, maakte avant-gardefilms met Kim Gordon en Spike Jonze, en heeft in zijn adoptiestad New York zowel werken in het MoMA als het Metropolitan hangen. Maar het voorbije jaar zat ook hij net als iedereen in lockdown. Vanuit zijn atelier in Soho zag hij hoe corona, Trump en de dood van George Floyd de gemoederen danig verhitten, waarop hij besloot de kwade tijdgeest te bekampen met tekeningen, schilderijen en sculpturen die hoop en levenslust uitstralen. Het resultaat van Dzama's artistieke exorcisme van het afgelopen doemjaar heet The Moon Is Following Me, en is te zien bij Tim Van Laere in Antwerpen. Het is een mix van folklore, popcultuur en kunsthistorische referenties, van knipogen richting Goya, Duchamp en hedendaagse gebeurtenissen, royaal overgoten met humor en kleur.