De Belgische kunstenaar Philippe Vandenberg, wiens internationale allure sinds zijn dood in 2009 almaar is gegroeid, was niet alleen schilder. Hij was ook een obsessief tekenaar. Voor ...

De Belgische kunstenaar Philippe Vandenberg, wiens internationale allure sinds zijn dood in 2009 almaar is gegroeid, was niet alleen schilder. Hij was ook een obsessief tekenaar. Voor hem was tekenen een kunstvorm die 'het mogelijk maakt om te leven, de zaken te verwerken, te noteren'. De expo Molenbeek, de eerste solo rond zijn late werken op papier, leest als een getuigenverslag. Slogans als 'Un grand amour suffit', mantra's uit zijn Molenbeekse atelier, denkbeeldige sites waarin kleine en grote tragedies worden verwerkt, waarin Hitler, God, coureurs en terroristen rondstruinen: het passeert allemaal de revue in zijn afwisselend burleske en poëtische 'mobiele notities', zoals hij zijn tekeningen noemde. Ze onthullen een kamikazekunstenaar die met humor, kleur en fantasie de sociale en culturele werkelijkheid te lijf ging, onder het motto Kill them all, and dance!