Naar het verre Vietnam reizen zal de komende maanden niet mogelijk zijn, maar nu de musea eindelijk weer open zijn, is de expo van kunstenares Thao Nguyen Phan in WIELS een deugdd...

Naar het verre Vietnam reizen zal de komende maanden niet mogelijk zijn, maar nu de musea eindelijk weer open zijn, is de expo van kunstenares Thao Nguyen Phan in WIELS een deugddoend alternatief. In haar werk neemt ze de turbulente geschiedenis van haar heimat onder de loep, met video's en installaties. De tentoonstelling biedt drie videowerken met bijbehorende schilderijen: Tropical Siesta (2017), Mute Grain (2019) en Becoming Alluvium (2019), die samen de Monsoon Trilogy vormen. Daarin onderzoekt Phan - een protegé van video- en performancepionier Joan Jonas - de agrarische, politieke en sociale context van het rurale Vietnam. Het is haar ook te doen om literatuur en taal, met tal van verhalen (fictieve, waargebeurde en alles daartussenin) die ze vervat in bitterzoete, dromerige beelden. Bewegende poëzie als 'een cascade van reïncarnaties.'