Dave Mestdach

De Roemeen Ciprian Muresan was twaalf jaar toen het communistische regime van Ceausescu viel. Zijn allegorische, met zwarte humor doorspekte oeuvre dient dan ook te worden begrepen tegen een tumultueuze achtergrond van snelle maatschappelijke transities. Een constante in zijn werk, dat video’s, installaties en tekeningen omvat, is het bevragen van artistieke (re)productie en de zin en onzin van bronnen. ‘Ik beschouw elk kunstwerk als onaf’, aldus Muresan, die in Cluj woont en werkt. ‘Wanneer een kunstenaar kunstwerken nalaat, vind ik dat we het recht hebben om ons de ideeën, beelden of betekenis van die werken eigen te maken en het werk verder te zetten, verder te ontwikkelen en erop verder te bouwen.’ Dat doet hij in SMAK onder meer met een schaalmodel van het museum, en met ‘palimpsesttekeningen’ die hij baseerde op de afbeeldingen uit de nieuwe collectiecatalogus.

Tot 19/01

Ciprian Muresan

SMAK

Gent

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content