De Amerikaan James Lee Byars (1932-1997) mag dan de hele wereld hebben rondgezworven, wat zijn werk sterk beïnvloedde: met België, en met Antwerpen, onderhield hij aldoor ...

De Amerikaan James Lee Byars (1932-1997) mag dan de hele wereld hebben rondgezworven, wat zijn werk sterk beïnvloedde: met België, en met Antwerpen, onderhield hij aldoor een nauwe band. Het M HKA presenteert de eerste Belgische retrospectieve van de moderne nomade, met sculpturen, installaties, (nooit eerder tentoongestelde) teksten en video's van zijn indertijd beruchte performances. Enerzijds tonen ze een kunstenaar die zocht naar zuiverheid van expressie en daarvoor schipperde tussen zen en barok, tussen oost en west, en tussen het theatrale en het mystieke. Anderzijds ontmaskeren ze Byars, die maatjes was met Joseph Beuys en Marcel Broodthaers, als een ietwat gedateerd product van zijn conceptuele tijd, een kunstenaar die tegelijk als filosoof, sater, sjamaan en ook wel als zwanzer poseerde.