Tijdens zijn leven was Gaspar de Crayer (1584-1669) haast even befaamd als zijn barokke gouwgenoten Rubens en Van Dyck, tot hij in de negentiende eeuw weer in de vergetelheid sukk...

Tijdens zijn leven was Gaspar de Crayer (1584-1669) haast even befaamd als zijn barokke gouwgenoten Rubens en Van Dyck, tot hij in de negentiende eeuw weer in de vergetelheid sukkelde. Dat de geschiedenis een te hard verdict over de Antwerpenaar heeft geveld, laat deze tentoonstelling in het Kasselse Musée de Flandre zien. De Crayer, die hofschilder was van kardinaal-infant Ferdinand en van aartshertog Leopold Wilhelm, wist het wulpse classicisme van Rubens te verenigen met de aristocratische zwier van Van Dyck, terwijl zijn latere, lichtere werk de invloed van Titiaan en Veronese doet vermoeden. Deze expo brengt enkele werken uit topcollecties samen, waaronder twee portretten van Filips IV van Spanje - het eerste uit het Metropolitan in New York, het andere uit het Palacio de Viana in Madrid. Een Vlaamse meester om te (her)ontdekken.