Dankzij de Uber-applicatie kan iedereen snel en goedkoop een taxi regelen.

Uber werd pas opgericht in 2009, maar is intussen actief in 128 steden en 37 landen.

– Opgericht in 2009 – Aanbieder van alternatieve taxi’s – De waarde van de onderneming wordt geschat op 12 miljard euro

Een app ontwikkelen die bij gebruikers razend populair is, maar over heel Europa wel 30.000 taxichauffeurs op de been brengt die straten blokkeren om een verbod van diezelfde app te eisen: het overkwam Uber een poosje geleden. Eerder dit jaar legde een Brusselse rechter Uber een activiteitenverbod op, met een dwangsom van 10.000 euro per overtreder. ‘Het is een clash tussen traditionele bedrijven die hun dominante positie proberen te beschermen en startende ondernemingen die met hun innoverende producten onze economie fundamenteel veranderen’, zegt technologiedenker Peter Hinssen. Hij is zelf oprichter van vier technologiebedrijven en een actieve investeerder in startende bedrijven. Dit jaar richtte hij nexxworks op dat traditionele ondernemingen helpt om zich te wapenen tegen het offensief van innoverende bedrijven zoals Uber en Airbnb.

Uber is een eenvoudige applicatie om snel en goedkoop een ‘luxelift’ te regelen. De chauffeurs zijn geen officiële taxibestuurders, maar particulieren die met hun eigen auto rondrijden. ‘Toch bieden die een service die je niet vindt bij officiële taxi’s’, zegt Hinssen. Wie een rit bestelt, kan de chauffeur namelijk volgen op de kaart en krijgt een sms zodra die arriveert. De naam van de chauffeur en informatie over de auto verschijnen in de app en het is mogelijk om een bericht te sturen of te bellen als dat nodig is. De app geeft vooraf ook een schatting van de prijs en de betaling gebeurt automatisch via een kredietkaart. ‘Er is zeker nog een toekomst weggelegd voor taxibedrijven, maar alleen voor diegene die dezelfde flexibiliteit en service kunnen bieden als Uber’, zegt Hinssen. Uber heeft alvast iets in gang gezet bij de reguliere taxibedrijven. Zo kunnen Brusselse taxigebruikers nu de app ‘eCab’ downloaden om via een smartphone snel een taxi te bestellen. Ook de twee grootste taxibedrijven in Antwerpen hebben al zo’n app.

De taxichauffeurs hebben niets tegen het gebruik van de nieuwe technologie, maar ze hekelen wel de volgens hen oneerlijke concurrentie van de Uber-chauffeurs. ‘Dankzij die applicatie kan iedereen voor taxichauffeur spelen, terwijl dat een beschermd beroep is’, zegt Michel Tomelakov, woordvoerder van de Brusselse taxifederatie ATB. ‘Een taxichauffeur moet verschillende examens afleggen om te bewijzen dat hij moeiteloos zijn weg vindt in de straten van Brussel en op de hoogte is van het politie- en taxireglement. En dan zijn er nog tal van administratieve verplichtingen én een verplichte verzekering die makkelijk 3200 euro per jaar kost. Bovendien worden onze inkomsten streng gecontroleerd, terwijl ik betwijfel of de Uber-chauffeurs hun inkomsten wel aangeven.’

Nieuwe apps botsen steeds vaker met de regelgevingen voor traditionele bedrijven. Toch zal dat volgens Hinssen geen rem zetten op het succes ervan. ‘De diensten van jonge bedrijven zoals Uber opereren in het begin vaak in de schaduwzone van de wetgeving. Maar zodra ze uitgroeien tot een grote speler, schikken ze zich toch naar de bestaande regelgeving.’ Zo heeft de taxidienst deze maand met de stad New York afgesproken om tijdens noodsituaties of natuurrampen de prijzen voor ritjes te begrenzen. Want de prijzen van Uber schommelen naargelang vraag en aanbod, waardoor een ritje duurder kan uitvallen als veel mensen tegelijk een taxi willen bestellen.

Intussen lijkt de opmars van de taxidienst niet te stoppen. Uber werd pas opgericht in 2009, maar is intussen actief in 128 steden en 37 landen. Ook investeerders zijn helemaal wild van de app: bij de recentste kapitaalronde haalde de onderneming 880 miljoen euro op, waardoor de app wordt gewaardeerd op ruim 12 miljard euro. ‘Zo’n waardering is natuurlijk hallucinant, geen enkel winst- of omzetcijfer kan dat verantwoorden, maar voor technologiebedrijven is populariteit nu eenmaal van cruciaal belang’, zegt Hinssen. ‘En vergeet niet: the winner takes it all. Wie het snelste groeit en de eerste dominante speler is, trekt op het eind van de rit het laken helemaal naar zich toe.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content