Uw artikel is een promotieverhaal voor datingsites, zonder enige kanttekening van betekenis (‘Liefde bij de eerste klik’, Knack nr. 33). U hebt uitgebreid inlichtingen ingewonnen in de sector van de datingsites. Zo hoort het ook. U hebt het over de sector van de relatiebemiddeling en doet alsof die op sterven na dood is. U hebt bij ons, op dit ogenblik de grootste speler in Vlaanderen op het vlak van bemiddelingsbureaus, niet nagevraagd of dit ook zo is. In het onderzoek van Test-Aankoop klaagden sommige kantoren over de concurrentie van internet, anderen (waaronder wij) helemaal niet. Alles heeft te maken met op de juiste manier op een veranderende markt inspelen.

Wij als bemiddelingsbureau ondervinden hoegenaamd geen concurrentie van internet. Zoals in veel zaken is internet geen kwestie van ‘of’, maar van ‘en’. Mensen die alleenstaande zijn en daaraan iets willen veranderen, zijn geen homogene groep en hebben bijgevolg ook sterk uiteenlopende verwachtingen en verlangens. Datingsites hebben die groep heel wat te bieden: ze zijn goedkoop, de drempel is laag en alles kan anoniem. Maar dit zijn net ook de zwakheden van het systeem. Anoniem betekent immers ook: geen controle op de juistheid van gegevens, de motivatie van mensen. En goedkoop houdt in: we doen het voor de fun, het avontuur. Dat is het commentaar dat wij vaak krijgen van mensen die eerst via een datingsite geprobeerd hebben en dan bij ons komen.

De nadelen van de datingsites zijn precies de voordelen van ons systeem: mensen moeten zich persoonlijk aanbieden, betalen inschrijvingsgeld (gemiddeld 750 euro). Iedereen is gemotiveerd en weet waaraan hij/zij begint. Hier is men single, men voelt zich daar goed bij, maar men heeft ook echt uitgemaakt het niet te willen blijven. Men kiest bewust voor dit systeem vanuit de gedachte bij ons echt gemotiveerde mensen te ontmoeten. Ook wij als tussenpersoon vormen een meerwaarde. Wij zijn seksuologe en psycholoog, hebben tien jaar ervaring met bemiddeling. Mensen maken ook daarvan dankbaar gebruik: op verhaal komen, overleg plegen, persoonlijke vragen en bedenkingen ventileren… het is allemaal mogelijk. Dit ‘menselijke aspect’ aan onze bemiddeling vinden mensen heel belangrijk.

Wij hebben misschien inderdaad geen pool van duizenden mensen, maar dat is ook niet nodig. Wij werken voor een welomschreven doelgroep: hoger opgeleide Vlamingen tussen twintig en zestig die vrij zijn en in de toekomst een duurzame relatie willen. Onze resultaten liegen er niet om: meer dan 50 procent van onze leden vindt hier binnen het jaar een levenspartner. Ik denk dat geen enkele site zo’n score haalt.

Datingsites zijn voor ons een goede zaak geweest. Ze hebben het taboe rond singles en vooral het taboe rond ‘alternatieve manieren om een partner te ontmoeten’ volledig doorbroken. Mensen vinden het helemaal niet erg meer een beroep op ons te doen. Het is allemaal veel bespreekbaarder geworden en dat blijkt ook uit de manier waarop er de laatste jaren in de media over ons bericht wordt: veel neutraler en met de nodige zin voor nuance. Gezien het groeiende aantal alleenstaanden is er voor meer dan één systeem een toekomst weggelegd.

Toch nog even dit: u schrijft zelf dat een beetje liegen erbij hoort. Liegen moet kunnen. Voor u een paar kilootjes eraf, voor iemand anders een interessantere job of als getrouwde zeggen dat men gescheiden is. De anonimiteit van het net laat mensen van jongs af aan de mogelijkheid om het niet te nauw te nemen met een correcte houding tegenover anderen. Er is al bedrog nog voor er sprake is van een relatie. Ook om over na te denken: u haalt aan dat ongeveer 10 procent iemand vindt via zo’n site, maar ook dat datingsites al bij een op de drie echtscheidingen een rol spelen. Met andere woorden: datingsites halen meer koppels uit elkaar dan dat ze er vormen.

Rika Ponnet en Mark Boeykens, Duet relatiebemiddeling.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content