Creativiteit heeft grenzen voor Coca-Cola

Alleen wat een 'positief levensgevoel' uitdrukt, is toegelaten. © GF

Sinds eind april probeert Coca-Cola de klant in te palmen met gepersonaliseerde colaflesjes. Maar op het internet verscheen vorige week een lijst van begrippen die Coca-Cola in Duitsland niet op haar etiketten wil. The Coca-Cola Company blijkt afkerig voor seks, religies, ziekten en concurrenten.

Coca-Cola trapte de grootschalige reclamecampagne ‘Share a Coke’ af in België. Op halveliterflessen prijken in plaats van het iconische opschrift Coca-Cola deze zomer de 150 populairste voornamen in België. Knack meldde eerder al dat Coca-Cola na overleg met de Belgische Moslimexecutieve besloot de in België populaire naam Moham(m)ed niet op de flesjes te laten verschijnen. Hetzelfde geldt voor geregistreerde voornamen zoals Dirk en Albert (Heijn). Burgers met minder populaire namen kunnen zich niettemin op een fles cola laten vereeuwigen dankzij labelmachines van Coca-Cola die het hele land doorkruisen.

Zwarte lijst

In Duitsland neemt de campagne grotere proporties aan. Daar heet de actie ‘Trink ‘ne Coke mit’ en kunnen consumenten hun flesje met hoogstpersoonlijke etiketopdruk online bestellen en thuis laten afleveren. De kostprijs is maar liefst 5 euro voor één gepersonaliseerd flesje van 20 centiliter (2 euro voor de drank, 2,95 euro voor de verzending en 0,15 euro voor het leeggoed).

Coca-Cola Duitsland stelde echter snel vast dat de vrijheid van etikettering en de creativiteit van mensen niet per se te rijmen zijn met het bedrijfsimago. De multinational stelde daarom een zwarte lijst op van voornamen en woorden die niet op de flesjes gedrukt mogen worden, omdat ze geen ‘positief levensgevoel uitdrukken’, aldus de multinational. ‘Enkele woorden die wij en anderen unschön (niet mooi) of beledigend vinden, zijn niet toegelaten, onder meer verwensingen, politiek gemotiveerde woorden, begrippen met een religieuze connotatie en andere’, luidt het op de website.

Daarop volgt een hilarische opeenstapeling van Duitstalige en Engelstalige begrippen die de etiketcensuur niet overleefden. Zo blijken Oezbekistan, onderbroek en kapitalisme niet cola-compatibel. Verder mag geen cola worden gedronken met de naam van concurrerende dranken (Pepsi, Jack Daniels, Rotwein), erotische beroepsbeoefenaars (callgirl, matras, nudist), religieuze personages (Allah, Jezus, humanist) en dictators (Mubarak, Adolf Hitler, Pol Pot). Ten slotte weert de frisdrankgigant ook de slogans ‘Drink een cola met’ salmonella, windpokken, huismijtallergie en nierstenen.

En Mohammed, Muhammad, Muhammet, Muhammed, Mohammeed, Mohaammed, Moohammed, Mohammedd en Mohhammed blijven natuurlijk evenzeer verboden.

Lukas Vanacker

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content