‘Crash van MH370 is helemaal geen mysterie’

MALEISIË rouwt nog altijd om vlucht MH370. © GettyImages

MH370, de Malaysian Airlines-vlucht die twee jaar geleden op raadselachtige wijze verdween, was volgens speurder Larry Vance door een van de piloten gekaapt.

De Canadese vliegtuigspecialist Larry Vance (67) heeft al meer dan tweehonderd vliegtuigcrashes onderzocht. Sinds zijn pensioen in 2009 werkt hij als expert en leidt hij wereldwijd specialisten op die vliegtuigongevallen moeten onderzoeken. Hij heeft zich nu toegelegd op het onderzoek naar MH370, de vlucht van Malaysian Airlines die op 8 maart 2014 op mysterieuze wijze van de radar verdween.

Het officiële onderzoek van de crash bracht geen uitsluitsel over de gebeurtenissen. Van MH370 zijn nauwelijks enkele brokstukken aan de Afrikaanse kusten aangespoeld. Hoe kunt u op basis daarvan een reconstructie maken?

LARRY VANCE: Vorig jaar is zowel de flaperon (een stuurvlak achter aan de vleugel, nvdr.) als een deel van de vleugelklappen teruggevonden. Dat zijn onderdelen die helpen tijdens het dalen. Op de foto’s van de brokstukken is het duidelijk dat de klappen aan de achterkant helemaal uit elkaar gereten zijn. De voorkanten zijn echter vrijwel ongeschonden. Dat bewijst dat die klappen geactiveerd waren op het ogenblik waarop het vliegtuig het wateroppervlak raakte. Dat moet door iemand gedaan zijn. Het vliegtuig is dus niet wegens brandstoftekort neergestort, zoals vaak beweerd werd.

Kunnen die klappen niet automatisch geactiveerd zijn?

VANCE: Neen, iemand heeft de hendel overgehaald. Er is geen andere manier om het systeem in gang te zetten. Iemand wilde het vliegtuig op de oceaan doen landen met een intacte romp. Het toestel moest zinken zonder een puinhoop aan brokstukken achter te laten. MH370 is dus níet het grootste mysterie van de luchtvaart.

Kan iemand de cockpit binnengedrongen zijn en de ramp veroorzaakt hebben?

VANCE: Dat is onmogelijk. Alleen geoefende piloten kunnen een Boeing 777 op een onrustige oceaan laten landen.

Australische experts gingen ervan uit dat er vlak voor de crash geen piloot meer aan het stuur zat. Waren zij fout?

VANCE: Mijn collega’s moesten zich voor hun onderzoek op de weinige informatie baseren die aanvankelijk bekend was. Dat waren bijvoorbeeld gegevens van satellieten, waarmee MH370 sporadisch in contact stond. Daar hebben ze het beste van gemaakt. Ik heb niets dan respect voor hen.

Die satellietgegevens spreken uw versie wel tegen.

VANCE: Fysieke bewijzen, zoals de schade aan de klapstukken, zijn beter dan satellietgegevens die te veel interpretatieruimte laten. Bij het onderzoeken van een vliegtuigongeval moet je als onderzoeker beginnen met de harde feiten. Pas dan kun je kijken hoe andere bevindingen in dat beeld passen.

Er is een alternatief scenario. Er breekt brand uit aan boord, het toestel keert om, de piloten en passagiers verliezen het bewustzijn en het vliegtuig vliegt op automatische piloot door tot de kerosine op is.

VANCE: Ik heb alle mogelijkheden overwogen. Als er echt een brand was uitgebroken, zou het vliegtuig binnen de twintig minuten zijn neergestort. MH370 is nog minstens zeven uur in de lucht gebleven. Van de Swissair 111-vlucht, die na een brand neerstortte, bleven maar liefst twee miljoen deeltjes over. Ik kan u verzekeren dat MH370 onmogelijk op ongecontroleerde wijze op het wateroppervlak neergestort kan zijn. Dan had de flaperon er helemaal anders uitgezien.

© Der Spiegel

‘Alleen een geoefende piloot kon zoiets voor mekaar krijgen.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content