Na de uitbraak van Covid-19 in de provincie Wuhan ging China tijdens het eerste kwartaal van 2020 in een harde lockdown: de grenzen werden gesloten, verplaatsingen en vrijheden werden beperkt en de economie ging op slot.
...

Na de uitbraak van Covid-19 in de provincie Wuhan ging China tijdens het eerste kwartaal van 2020 in een harde lockdown: de grenzen werden gesloten, verplaatsingen en vrijheden werden beperkt en de economie ging op slot. 'Daardoor had Beijing tegen eind april het coronavirus onder controle', vertelt auteur ( China's new normal: hoe China de standaard zette voor innovatie), techondernemer en sinoloog van Nexxworks Pascal Coppens. 'Men heeft dan de economie zeer voorzichtig heropgestart, maar hield wel de grenzen dicht om het virus buiten te houden. Terwijl de pandemie wereldwijd toesloeg, was het ergste in China al achter de rug.' De overheid pakte de ondersteuning van de bedrijven helemaal anders aan dan bij ons. 'Tijdens de lockdown was er relatief weinig steun. Men liet de zaken wat op hun beloop. Daardoor zijn uiteraard een aantal bedrijven failliet gegaan en zagen we een piek in de werkloosheidsgraad. Maar eenmaal de economie mocht heropenen, kwamen er nieuwe investeringen en bijkomende digitale infrastructuur om de economie te ondersteunen.' China kon ook profiteren van lockdowns elders in de wereld. Pascal Coppens: 'Toen de economie wereldwijd stilviel, draaiden de Chinese fabrieken alweer op volle toeren. De Chinese export is in 2020 gestegen en het land heeft ook een hele reeks nieuwe buitenlandse investeringen aangetrokken. Dat het land gespaard bleef van nieuwe uitbraken van de pandemie, heeft finaal in het Covid-jaar gezorgd voor een groei van zo'n 2,3 procent.' Dat alles gaf de Chinezen een mentale boost. 'China is enorm veranderd. Vroeger keek de bevolking erg op naar het Westen, nu is het besef gegroeid dat het regime de Covid-19-crisis uitstekend heeft aangepakt. Men ziet er een bevestiging in dat het Chinese systeem werkt, zowel politiek, sociaal als economisch. Beijing is ook assertiever geworden. Ze zijn niet langer alleen maar de fabriek van de wereld, maar kunnen dankzij eigen innovatie de VS en andere mogendheden concurrentie aandoen.' De overheid blijft dus bij haar planeconomie. Ze heeft forse ambities om tegen 2035 een hele reeks nieuwe voorsteden uit te bouwen, 32.000 km bijkomende hogesnelheidslijnen aan te leggen en in 2060 klimaatneutraal te zijn. 'Er zal volop geïnvesteerd worden en dat zal verdere economische groei meebrengen', stelt Pascal Coppens. 'Als je weet dat Azië ongeveer 37 procent van de wereldeconomie vertegenwoordigt, dan is het verwonderlijk dat beleggers er tot nu toe zo weinig aandacht voor hadden. In een goeie investeringsportefeuille zou dat eigenlijk altijd weerspiegeld moeten zijn.'