Het tabaksreclameverbod en Karel Van Miert brengen de formule 1 schade toe.

Ook de Argentijnse Grand Prix formule 1 komt op de tocht te staan, nu in Buenos Aires een wet werd goedgekeurd die alleen nog tabaksreclame in zwart-wit toelaat. Hoewel, FIA-voorzitter Max Mosley beseft ook wel dat de hele wereld een vijandige houding tegenover tabaksreclame begint aan te nemen, en draaide een paar weken geleden dan ook zijn kar. “Als de Europese regeringen en de Wereld Gezondheidsorganisatie kunnen bewijzen dat tabaksreclame meer doet dan mensen gewoon van merk laten veranderen, maar ze er ook toe aanzet om te beginnen roken, dan zijn wij bereid om de sponsoring vanuit die sector in de formule 1 af te bouwen en vanaf 2002 zelfs te verbieden. Uiteraard zou dat ingrijpende financiële gevolgen hebben voor formule 1, maar we zijn ervan overtuigd dat andere sponsors kunnen worden gevonden. Die zouden minder geld inbrengen dan tabaksproducenten, die alleen in formule 1 reclame kunnen maken, en bij het werven van andere sponsors zouden we ook in concurrentie komen met de andere sporten. Maar dat zou geen verloren strijd zijn, want de aantrekkingskracht van de discipline neemt ieder jaar toe. Formule 1 is nu samen met de Olympische Spelen en de Wereldbeker voetbal een van de belangrijkste drie sporten in de wereld.”

Ondertussen zijn de diensten van EG-Commissaris Karel Van Miert, bevoegd voor concurrentieaangelegenheden, zich over het formule 1-dossier aan het buigen. Om na te gaan of het exclusieve contract van Bernie Ecclestone om het commerciële aspect van de sport te runnen, geen vorm van monopolie is. Die dreiging heeft in de formule 1 tot een nieuw besef geleid: dat de rangen op een bepaald niveau moeten worden gesloten. Ook dat speelde mee in de houding van Ron Dennis, een van de invloedrijkste teambazen, die onlangs na anderhalf jaar dan toch bereid werd gevonden om de Concorde Overeenkomst te tekenen. “We moeten tot elke prijs een oorlog vermijden. Omdat er in een oorlog altijd winnaars en verliezers zijn. Alleen zijn bij formule 1 zoveel partijen betrokken – teams, sponsors, grote constructeurs enzovoort – dat na een eventuele oorlog alleen maar puin zou overblijven. Formule 1 staat niet boven de wet, maar alleen al met het oog op die monopoliekwestie, is het belangrijk dat we binnen het F1-wereldje zelf over alles en nog wat tot een compromis komen.”

Jo Bossuyt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content