Alles komt terug, zelfs de cassette! Een paar jaar geleden gaf niemand er nog een eurocent voor. De cassette als muziekdrager was even voorbijgestreefd als de dorsvlegel of de stoomtram. Je moet al een respectabele leeftijd hebben om je het object zelfs maar voor de geest te halen. De jaren 1970 en 1980 waren de gloriedagen. Het cassettedeck was het pronkstuk van de hifitoren die in geen enkele Vlaamse woonkamer ontbrak. De minicassette, door Philips in 1963 op de markt gebracht, was niet alleen een drager van opgenomen muziek. De K7 was vooral de uitvinding die de consument heeft geëmancipeerd. Voor het eerst kon men thuis zelf muziek van vinyl of radio opnemen, tot grote woede overigens van platenmaatschappijen die ook toen al dreigden met procedures tegen piraterij. De lancering door Sony van de draagbare walkman dreef de populariteit naar een hoogtepunt, waarna onvermijdelijk het verva...

Alles komt terug, zelfs de cassette! Een paar jaar geleden gaf niemand er nog een eurocent voor. De cassette als muziekdrager was even voorbijgestreefd als de dorsvlegel of de stoomtram. Je moet al een respectabele leeftijd hebben om je het object zelfs maar voor de geest te halen. De jaren 1970 en 1980 waren de gloriedagen. Het cassettedeck was het pronkstuk van de hifitoren die in geen enkele Vlaamse woonkamer ontbrak. De minicassette, door Philips in 1963 op de markt gebracht, was niet alleen een drager van opgenomen muziek. De K7 was vooral de uitvinding die de consument heeft geëmancipeerd. Voor het eerst kon men thuis zelf muziek van vinyl of radio opnemen, tot grote woede overigens van platenmaatschappijen die ook toen al dreigden met procedures tegen piraterij. De lancering door Sony van de draagbare walkman dreef de populariteit naar een hoogtepunt, waarna onvermijdelijk het verval intrad. Het was niet zozeer de cd die de cassette de das omdeed. Integendeel zelfs, blanco tapes bewezen meer dan ooit hun nut om de aanvankelijk peperdure cd's gratis van vrienden of fonotheek te dupliceren. De komst van digitale opnametoestellen zoals de cd-r en vooral de doorbraak van iTunes en mp3 hebben het cassettedeck echter definitief naar de kringloopwinkel verwezen. Definitief? Op 27 september vindt wereldwijd de tweede Cassette Store Day plaats - de eerste aflevering viel vorig jaar mooi samen met de 50e verjaardag van het medium. In de Benelux wordt Gent the place to be. Muziekclub Democrazy presenteert een compilatietape van acht Belgische groepen en organiseert naast enkele optredens ook het World Championship Cassettetape DJing. Vijf deelnemers strijden om de titel, allemaal Gentenaars. Eveneens gevestigd in Gent, is het in tape gespecialiseerde Wool-E-label. 'Het wordt onze tweede deelname aan de Cassette Store Day', zegt zaakvoerder Dimitri Cauveren. 'Ditmaal brengen we niet minder dan vier releases uit. En er zijn ook twee huiskamerconcerten.' Huiskamerconcerten, het woord zegt alles. De kans dat de Cassette Store Day voor files richting Gent zorgt, is onbestaand. 'Het is heel erg underground', zegt Cauveren. 'De revival is veel bescheidener dan bij vinyl, maar hij is er wel degelijk. Als duplicator heeft tape helemaal afgedaan, maar er wordt opnieuw veel muziek op cassette uitgebracht. Ik heb zelf een onlinemuziekwinkel met vinyl, cd's en cassettes. Vorig jaar ben ik begonnen met een eigen label. Wool-E heeft intussen al vijftien releases, vooral experimentele elektronica, soundscapes en eighties wave. In Antwerpen en vooral Brussel zijn er nog veel meer van die tapelabels. Elektronische muziek en wave zijn de populairste genres, maar ook metal en garagerock verschijnen op tape. Het is allemaal erg kleinschalig. Bij een cassetterelease spreken we over vijftig tot honderd exemplaren.' DansDans is een van de grotere namen die binnenkort een liveconcert exclusief op cassette uitbrengt. Voor de rest wemelt de scene van nobele onbekenden, toegewijde knutselaars die hun elektronische composities zelf opnemen. 'Alles gaat via het web', zegt Cauveren. 'Ze sturen hun file naar een label, en van daar gaat het naar een perserij, meestal in Engeland, waar de scene nog veel groter is. Cassettes uitbrengen is erg laagdrempelig. Een lp kost algauw 1000 euro voor 200 exemplaren, een professionele taperelease met analoge mastering hooguit 300 euro.' Ook de distributie verloopt uiteraard over het web. Wool-E wisselt tapes uit met collega's in de hele wereld, van Amerika over Australië tot Mexico en Chili. Wie zijn de klanten? 'Ik onderscheid twee types', zegt Cauveren. 'Er zijn verzamelaars die vooral in de cassette als object geïnteresseerd zijn. Sommigen hebben niet eens een speler. Dat hoeft ook niet, want bij de meeste releases zit een downloadcode. Verzamelaars halen de muziek van Bandcamp en luisteren via hun iPod. Daarnaast heb je de echte freaks die verzot zijn op de analoge sound en uiteraard een cassettedeck hebben. Er zijn overigens nog steeds high-end hifiproducenten die cassettedecks bouwen. Peperduur. Gelukkig vind je ze veel goedkoper op de tweedehandsmarkt. Cassettes hebben natuurlijk technische beperkingen, vooral het skippen van nummers is omslachtig. Maar net als vinyl hebben ze een veel warmere klank dan digitale muziek.' DOOR ERIK RASPOET, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS'De revival is veel bescheidener dan bij vinyl, maar er zijn opnieuw tapereleases. Vooral elektronische muziek en eighties wave, maar ook metal en garagerock.'