?Voix Off? naar Marguerite Duras.

In Limelight (Kortrijk) wordt nagegaan of een filmscript al dan niet tot theater kan leiden. Actrice Viviane De Muynck (onder meer Kaaitheater) en danser-scenograaf Jean Luc Ducourt ( Rosas) ensceneerden ?Voix Off? naar ?Le camion? van Marguerite Duras. Op

10 oktober gaat ?Le beau mariage? in première, naar het scenario van Eric Rohmer en in een regie van Guy Cassiers.

?Voix Off? is opgevat als een lezing die nauw aansluit bij het scenario dat Duras schreef. Het is het verhaal van een schrijfster die aan een filmacteur uitlegt hoe de film die ze wou maken er zou hebben uitgezien. De voorwaardelijke wijze in het gesprek is dan ook belangrijk. De film zou gehandeld hebben over een vrouw die iedere avond staat te liften en door een vrachtwagenchauffeur wordt meegenomen. Onder het rijden zou de vrouw het hebben over haar kleinzoon, liefde en politiek, maar de chauffeur zou niet luisteren.

Dit verhaal in een verhaal wordt door De Muynck en Ducourt op scène gezet met zo weinig mogelijk middelen en zonder enige blijk van emotie.

Ducourt leest een groot deel van de tekst in het Frans en zegt af en toe een zin in gebroken Nederlands. De Muynck corrigeert hem en gaat dan verder met de welluidende Nederlandse vertaling van Jan Simoen. Het heeft veel weg van twee spelers die zomaar wat tekst uitproberen op een geïmproviseerde filmset, waarop pover meubilair een leefkamer suggereert. Lezend bedienen de ?acteurs? licht en klank en doen nonchalant alsof er op hun nepvertoning geen publiek aanwezig is.

Er worden geen parallellen getrokken tussen de situatie in de vrachtwagencabine, de kamer waarin het scenario besproken wordt en het hier en nu van de werkelijke scène waardoor de zin van de productie sterk in vraag wordt gesteld.

In ?Le camion? legt Duras haar marxistisch politiek engagement af en houdt enkel nog een onvoorwaardelijke liefde tot de medemens over. Maar dit humanisme kan ze aan niemand kwijt. Ze voelt zich machteloos als ook het maken van de film niet zeker is. De camion rijdt naar nergens, de filmafspraak verwijst naar nergens en ook de voorstelling van ?Voix Off? mondt ten slotte uit in een niemandsland van neutrale stemmen in een micro en een streepje muziek.

Deze a-dramatische benadering, het niet-acteren en de pure mededeling van het scenario verwekt louter passiviteit bij de toeschouwer. Maar het is geheel in overeenstemming met de film waarin Duras zelf optreedt met Gérard Depardieu, die zonder repetitie de replieken van het blad afleest om iedere vorm van ?spel? te vermijden.

Roger Arteel

Reisvoorstellingen. Info : 056/22.10.01 (Limelight).

Jean Luc Ducourt en Viviane De Muynck : een niemandsland van stemmen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content