Natuur en cultuur beleven, coronaproof, dat doet u toch gewoon in de gezonde buitenlucht van een beeldenpark? Deze week tippen we Sart Tilman op het domein van de Universiteit van Luik. De 120 w...

Natuur en cultuur beleven, coronaproof, dat doet u toch gewoon in de gezonde buitenlucht van een beeldenpark? Deze week tippen we Sart Tilman op het domein van de Universiteit van Luik. De 120 werken daar zijn representatief voor de beeldhouwkunst in Franstalig België van de laatste 50 jaar. Het emblematische La mort de l'automobile van Fernand Flausch uit 1980, een oud Cadillac-karkas dat een eeuwige duik lijkt te nemen in een betonnen sokkel, zorgde destijds voor heel wat heibel tussen mensen die de auto zagen als symbool van de vrijheid en anderen die vanuit ecologisch standpunt de stijgende verkeersellende, -slachtoffers en vervuiling ervan aankaartten. Aanvankelijk wilde Flausch de betonnen sokkel overwoekerd zien door planten. Wat verderop schrokken we ons, nu ja, bijna een aap bij het zien van Une colonie de paresseux en fourrure noire dans les arbres van Elodie Antoine.