Een pleidooi om boeken te bestellen bij Amazon of Bol getuigt van een dedain die je weleens hoort bij mensen van stand. Ze lezen hun boeken bij voorkeur in een andere taal (het Nederlands is zo passé), en gaan er met een zekere verontwaardiging van uit dat net die titel die ze zoeken – ook al gaat het om een obscuur werkje van kort na de Tweede Wereldoorlog – wéér niet voorradig is in de boekhandel (‘Uitverkoop’, Knack nr. 42). Of die laatste nu onafhankelijk is, of een filiaal van Fnac of Standaard Boekhandel, doet volgens uw redacteur niet ter zake. Voor hem is het concept boekhandel volledig voorbijgestreefd. Hij communiceert liever met een algoritme van Amazon dan advies te vragen in een boekhandel waar binnen de kortst mogelijke termijn een aldaar besteld boek wordt geleverd, ongeacht de taal en zonder leveringskosten.

Wij nemen aan dat een beperkt aantal heel goed geïnformeerde en/of vakkundig onderlegde klanten volledig autonoom hun boekenkeuze kunnen maken. Maar een groot deel van het lezende publiek bezoekt wél nog graag een boekhandel. In eerste instantie om een boek daadwerkelijk ter hand te nemen, te ruiken en te proeven. Dat lukt niet zo best met een digitaal algoritme. Als daar nog een goed advies van een boekhandelaar bovenop komt, is dat een aangename meerwaarde. Alleen al over boeken práten en leeservaringen delen is voor veel mensen al prettig. Dat sommige boekhandels wat verouderd zijn en dat er niet overal genoeg kennis voorhanden is, zal wel kloppen. Maar de hele sector overboord gooien, is meer dan een brug te ver en een smaad voor hen die hun vak met kennis en liefde uitoefenen.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content