Beter eten voor een beter humeur

Onze voedingskeuzes kunnen een invloed hebben op onze stemming, dat wisten we al. Een recente studie besluit dat een goed voedingspatroon zelfs depressie kan tegengaan.

Smiles – een fijne naam voor een onderzoek – is het eerste gerandomiseerd onderzoek met controlegroep over de invloed van onze voedingsgewoontes op depressie*. Het volgde 67 personen met een zware depressie. De meesten van hen hadden al behandelingen ondergaan (psychotherapie en/of antidepressiva) en allen hadden ze slechte eetgewoontes: weinig vezels, fruit, groenten en vetarme eiwitten, maar te veel suikergoed, bewerkt vlees en zoute snacks.

Er werden 2 groepen gevormd. De eerste groep had regelmatig raadplegingen en kreeg individueel advies om de voeding te verbeteren. Het ging niet om een caloriearm dieet, wel om gezonde voeding (zie kader). Ze kregen de nodige voedingsproducten en recepten en ook een uitgewerkt overzicht van hun nieuwe voedingspatroon. De tweede groep kreeg enkel sociale begeleiding.

Resultaat: een derde van de mensen die hun eetpatroon hadden aangepast, zag aan het eind van de 12 weken een opmerkelijke verbetering van hun depressie, in tegenstelling tot slechts 8 % in de tweede groep. En die verbetering woog met 7 punten op de Montgomery-Åsberg-beoordelingsschaal voor depressie behoorlijk door.

De onderzoekers zijn van mening dat de focus op voeding in de toekomst nog meer aan bod moet komen in de behandeling van depressie. Vooral omdat de helft van de patiënten met depressie uit de huidige behandelingsopties – psychotherapie en antidepressiva – geen voordeel haalt.

* Het Smiles-onderzoek (Supporting the Modification of Lifestyle in Lowered Emotional States) is gratis te raadplegen via https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5282719/.

TEKST CARINE MAILLARD

Een derde van de mensen die hun eetpatroon hadden aangepast, zag aan het eind van de 12 weken een opmerkelijke verbetering van hun depressie.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content