Bernard Plossu is een Frans fotograaf. Hij fotografeert in het voorbijgaan, in zwart-wit, uit de hand. Hij is een straatfotograaf en toch gelijken zijn foto's niet op die van zijn beroemde landgenoten, zoals Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau of Willy Ronis, die ook de straat als werkterrein hadden. Plossu leeft in de jaren negentig, de straten zijn anders nu en de fotografen ook.
...

Bernard Plossu is een Frans fotograaf. Hij fotografeert in het voorbijgaan, in zwart-wit, uit de hand. Hij is een straatfotograaf en toch gelijken zijn foto's niet op die van zijn beroemde landgenoten, zoals Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau of Willy Ronis, die ook de straat als werkterrein hadden. Plossu leeft in de jaren negentig, de straten zijn anders nu en de fotografen ook. Hij werd uitgenodigd om gedurende een week Brussel te fotograferen. De opdracht kadert in een groter geheel. Uiteindelijk wil de Brusselse Gemeenschap een fotoverzameling over deze stad, niet zozeer om te tonen wat er is en wat er was (documentair), maar om Brussel aan te bieden als een inspiratiebron (een artistieke beweging). Plossu reageerde op zijn manier en maakte honderden foto's, al stappend, vanuit de tram of vanuit de auto. Het zijn vaak staande foto's met een hoge lucht en veel plek in de voorgrond, foto's met lumineus grijs en zachte schaduwen. De selectie hangt in de Espace Contretype, een schitterend art-decoherenhuis niet ver van de gevangenis van Sint-Gillis. Bernard Plossu neemt onze hoofdstad blijkbaar niet erg au sérieux. Het zijn niet onze dure en hoge gebouwen die hem imponeren, maar de ambtenaar die - de borst en de blik vooruit - de straat over rent. Hij fotografeert beelden alsof het mensen zijn, de ouderwetse publiciteitsborden boven een televisiewinkel, een lopend meisje over de glimmend natte straatstenen, drie Noord-Afrikaanse vrouwen op het Koningsplein, twee meisjes die wachten aan een verkeerslicht, een onscherp beeld van een vrouw met een papieren zak in de hand, een simpel huis in de rij met twee bomen ervoor, de pop in een etalage, de ingang van Brussel Centraal, een non op de bus. Bernard Plossu is verzot op de foto's van René Magritte, de zotte, jongensachtige foto's van mannen die zichzelf te buiten gingen en met opzet de wereld verdraaiden. Plossu's foto's zijn er zichtbaar door besmet. Hij fotografeert met eenvoudige fototoestellen, soms zelfs met een wegwerpcamera. De techniek lijkt amateuristisch, met een zekere nonchalance, weinig berekend, als bij toeval. Toch hebben zijn foto's een onmiskenbare eigenheid: ze zijn charmant. Hij fotografeert geen spannende taferelen, niets is gewichtig of drukkend. Hij levert foto's zonder problemen. Het is een tamelijk lichtzinnige en vrijblijvende visie. Een beetje mooi."Bernard Plossu, Résidence d'artiste Bruxelles", Espace Photographique Contretype, Hôtel Hannon, rue de la Jonction, 1060 Brussel, tel. 02/538.42.20. Open van maandag tot en met zondag van 13 tot 18u., gesloten van 24/12 tot 4/1. Nog tot 17/1.Johan De Vos