'Wat zit er in de gaten van de Emmenthalerkaas? Swissair natuurlijk.' Het personeel van Sabena heeft duidelijk niet veel meer op met de Zwitserse aandeelhouder. Het begrijpt ook het optimisme van Rik Daems (VLD) niet meer. De minister van Overheidsbedrijven is er gerust op dat Swissair zijn engagement zal nakomen en later op het jaar zijn participatie in de Belgische luchtvaartmaatschappij zal verhogen van 49,5 tot 85 procent. Daarmee zouden dan alle problemen van de baan zijn. Hoewel.
...

'Wat zit er in de gaten van de Emmenthalerkaas? Swissair natuurlijk.' Het personeel van Sabena heeft duidelijk niet veel meer op met de Zwitserse aandeelhouder. Het begrijpt ook het optimisme van Rik Daems (VLD) niet meer. De minister van Overheidsbedrijven is er gerust op dat Swissair zijn engagement zal nakomen en later op het jaar zijn participatie in de Belgische luchtvaartmaatschappij zal verhogen van 49,5 tot 85 procent. Daarmee zouden dan alle problemen van de baan zijn. Hoewel. Niet iedereen in de regering deelt de zekerheden van de minister. Premier Guy Verhofstadt (VLD) houdt zijn partijgenoot Daems nauwlettend in het oog. De premier laat netelige dossiers niet graag aanslepen, zoals hij eerder al bewees met de NMBS. Vice-premier Johan Vande Lanotte (SP), die als minister van Begroting op het geld let, begint zich ernstig zorgen te maken. Andere excellenties laten Zaventem niet meer los. De personeelsbonden van Sabena hebben niet langer vertrouwen in het beleid van Daems. Een zestigtal vakbondsmilitanten kampeerde de voorbije dagen voor het kabinet van de minister. Hij sprak hen een bemoedigend woordje toe, maar dat had eerder ontgoocheling tot gevolg. De bonden hebben geen goed oog in de Zwitserse oplossing. Ze vrezen vooral dat hun in geldnood verkerende luchtvaartmaatschappij in de raderen van het handelsgerecht terechtkomt. Dat zou regelrecht leiden naar een concordaat en misschien nog erger. Zelfs de top van Sabena vindt nu dat 'Zürich' krachtiger mag worden aangepakt. Zijn de Zwitsers soms niet verantwoordelijk voor wat de afgelopen zes jaar bij de Belgische luchtvaartmaatschappij is gebeurd? Kortom, slechts heel weinigen geloven nog dat de Zwitsers het goed voorhebben met Sabena. Sabena staat er nu slechter voor dan toen de regering in 1995 Swissair (ex-SAirGroup) als 'redder' op Zaventem binnenhaalde. Dat is het gevolg van het expansiebeleid van Paul Reutlinger (die in 1998 zelfs eens winst wist te boeken). Nu betaalt Sabena daar de rekening voor: te veel vliegtuigen - de bestellingen van 15 Airbussen is opgezegd, wat een miljardenboete kost - en te veel personeel. De Zwitsers hebben bovendien het gemeenschappelijk management in AMP voor Sabena en Swissair in hun eigen voordeel gebruikt. In de stijl van beste lijnen, beste slots... Enkele Belgische bestuurders zagen die slechte evolutie wel, maar ze kregen van regeringswege te horen dat ze de Zwitserse redder vooral niets in de weg mochten leggen.OPERATIONELE VERLIEZENMinister Rik Daems houdt vast aan de vroegere engagementen. In uitvoering daarvan moet Swissair later op het jaar zijn participatie in de Belgische maatschappij verhogen van 49,5 tot 85 procent. Maar Swissair-baas Mario Corti schreeuwt het uit dat hij Sabena liever kwijt dan rijk is. Hij is het beu geld in de maatschappij te steken dat in operationale verliezen verdwijnt. Hij gelooft dat Sabena eruit moet om Swissair zelf sterker te maken. Mario Corti is nog maar sedert een paar maanden de grote luchtvaartbaas - sedert de crisis in de SAirGroup. Voordien was hij de geduchte financieel directeur van de Zwitserse voedingsgroep Nestlé. Hij is een van die globale managers die vooral oog heeft voor de beurs. De gekelderde koers van het aandeel moet omhoog. En dus moet er fors bezuinigd worden. Corti verkocht al de hotelketens van de luchtvaartmaatschappij. Hij laat de Franse dochters AOM en Air Liberté failliet gaan. Hij wil van de Duitse chartermaatschappij LTU af. Dat voorspelt weinig goeds voor de op Zaventem gevestigde luchtvaartmaatschappij. En als Mario Corti wel de engagementen nakomt en de 85 procent-aandeelhouder van Sabena wordt? Dan doet Swissair wat het wil, het hoeft niet eens meer naar zijn partner, de Belgische overheid, om te kijken. Gedelegeerd bestuurder Christoph Müller van Sabena heeft intussen een nieuw reddingsplan klaar. Hij berekende dat Sabena dankzij stevige besparingen en saneringen tegen 2005 winstgevend kan zijn. Maar daarvoor heeft de onderneming wel 500 miljoen euro vers kapitaal nodig. Van de Zwitsers zal het niet komen, van de Belgische overheid mag het niet komen. De Europese Unie bestempelt zo'n investering snel als een concurrentievervalsende subsidie. In de coulissen van het Zaventemse bestuursgebouw fluistert men dat Sabena als een onaantrekkelijke bruid een partner zoekt. Topmensen lonken richting Amerika. Tegelijkertijd zoekt ook Swissair aansluiting bij een internationale partner. Zürich heeft de ambitie om uit te groeien tot een wereldspeler begraven. Intussen dringt de tijd. Als de nieuwe raad van bestuur van Fred Chaffart niet snel een oplossing vindt, komt Sabena onvermijdelijk in handen van het gerecht. Maandag moest de top al op de Brusselse handelsrechtbank de gang van zaken toelichten. Spannend.Guido Despiegelaere