U bent met 100 km/u onderweg in een Mercedes ML en plots duikt er een obstakel voor u op. U gaat met alle kracht op de rem staan, in de hoop een botsing te vermijden. In zo'n geval spreken we van een noodstop. Het gezaghebbende Duitse magazine Auto, Motor und Sport gebruikte onlangs zo'n scenario voor een remtest met zeven van de meest verkochte zomerbanden voor SUV's: Bridgestone Dueler H/P Sport (214 euro), Continental CrossContact UHPP (185 euro), Dunlop SP Sport Maxx GT (213 euro), Goodyear Wrangler F1 (200 euro), Michelin Latitude Sport (249 euro), Pirelli Scorpion Zero (208 euro) en de Vredestein Altrac SUV Sessenta (187 euro).
...

U bent met 100 km/u onderweg in een Mercedes ML en plots duikt er een obstakel voor u op. U gaat met alle kracht op de rem staan, in de hoop een botsing te vermijden. In zo'n geval spreken we van een noodstop. Het gezaghebbende Duitse magazine Auto, Motor und Sport gebruikte onlangs zo'n scenario voor een remtest met zeven van de meest verkochte zomerbanden voor SUV's: Bridgestone Dueler H/P Sport (214 euro), Continental CrossContact UHPP (185 euro), Dunlop SP Sport Maxx GT (213 euro), Goodyear Wrangler F1 (200 euro), Michelin Latitude Sport (249 euro), Pirelli Scorpion Zero (208 euro) en de Vredestein Altrac SUV Sessenta (187 euro). Na een dag testen en rekenen kwam de Michelin Latitude Sport als beste naar voren. De Goodyear Wrangler F1 kreeg een onvoldoende over de hele lijn, een blamage zonder voorgaande voor de Amerikaanse fabrikant. Een tweede opmerkelijke vaststelling: op een nat wegdek liep het verschil in remafstand op tot bijna 7 meter. In het geval van de Continental CrossContact UHPP bedroeg de remafstand exact 50,9 meter terwijl de Goodyear Wrangler F1 hiervoor 57,5 meter nodig had. Nu lijkt een verschil van 6,6 meter weinig, maar in het hierboven beschreven scenario betekenden zij een wereld van verschil. In het eerste geval kwam de Mercedes net op tijd tot stilstand, met de Goodyearbanden ramde hij met 33,8 km/u het obstakel. Er bestaan dus wel degelijk (grote) kwaliteitsverschillen tussen de producten van de verschillende merken. De duurste band (de Michelin Latitude Sport) was in deze test de beste SUV-allrounder, maar hij was niet de beste in alle omstandigheden. Op een nat wegdek remde hij minder goed dan de Continental en Pirelli. De weersomstandigheden hebben inderdaad een niet te onderschatten invloed op de prestaties van een autoband. De combinatie van zomerbanden met winterweer zorgt gegarandeerd voor gevaarlijke situaties. Een nat wegdek is twee keer zo glad als een droog wegdek en een besneeuwd wegdek is twee keer zo glad als een nat. En als er zich een ijslaag heeft gevormd, krijg je af te rekenen met alle voor- en nadelen van een schaatsbaan. België heeft geen traditie van strenge winters met veel sneeuw. Minder dan 5 procent van de Belgische autobestuurders schakelt in de herfst over van zomer- op winterbanden. Dat heeft in de eerste plaats te maken met een gebrek aan productkennis. De meeste mensen associëren winterbanden met vrieskou en sneeuw op de weg, terwijl zij al een effect hebben bij temperaturen boven het vriespunt. Vanaf 7 graden Celsius wordt het loopvlak van zomerbanden harder en verliezen ze hun grip de weg. Daardoor vergroot de remafstand en verhoogt het risico op aquaplaning. Op een nat wegdek heeft een zomerband bijna 20 procent meer remafstand nodig dan een winterband, op een besneeuwd wegdek is een winterband dubbel zo efficiënt. De nieuwe generatie winterbanden is een hightechproduct. Door het toevoegen van silica (SiO2) blijft het rubber ook bij lage temperaturen soepel en verhogen zowel de grip op een nat wegdek als de prestaties op sneeuw en ijs aanzienlijk. De nieuwe blokprofielen van het loopvlak zorgen bovendien voor een betere waterafvoer en voorkomen aquaplaning. De moderne winterband heeft dus een positieve impact op de wegligging en rijprestaties en komt de verkeersveiligheid ten goede. Hij verslijt ook minder snel en garandeert een hoog rijcomfort, zelfs bij hoge snelheid op de autoweg. Desondanks ligt de verkoop van winterbanden in ons land erg laag. Naast het gebrek aan productkennis speelt allicht ook de prijs een rol. Voor vier winterbanden betaal je 350 à 600 euro en die investering wil een meerderheid van de Belgische autobestuurders nog altijd niet doen. Geheel ten onrechte. De aankoop van winterbanden verhoogt de kostprijs per kilometer niet: terwijl met winterbanden wordt gereden, verslijten de zomerbanden niet. Bovendien beseft de doorsneechauffeur niet dat het effect van dure veiligheidsvoorzieningen zoals ABS en ESP grotendeels verloren gaat door de combinatie van zomerbanden en winterweer. Hij betaalt enkele duizenden euro's voor optionele veiligheidsvoorzieningen, maar door 's winters met zomerbanden te blijven rijden, laat hij zijn lot afhangen van toevallige weersomstandigheden. Die houding komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Ook de overheid gaat hier niet vrijuit. In sommige landen zijn winterbanden verplicht van november tot einde maart, in andere geldt enkel een aanbeveling . In Duitsland keren de verzekeringsmaatschappijen geen schadevergoeding meer uit indien er een oorzakelijk verband wordt vastgesteld tussen het ongeval en het type band. Wie met zomerbanden op een besneeuwde weg een aanrijding heeft, kan naar zijn geld fluiten. Waarop wacht de Europese Commissie om het gebruik van winterbanden verplicht te maken voor alle landen van de Europese Unie? Liggen winterbanden slecht in de markt, met de controle van de bandspanning is het niet beter gesteld. Uit een steekproef van het grootste Duitse automagazine blijkt dat een op drie auto's met een te lage bandspanning rondrijdt. Door een te lage bandspanning slijten de banden sneller en verhoogt de kans op een lekke band - oorzaak van 6 procent van alle verkeersongevallen. Ook de rolweerstand van de banden neemt toe en dat gaat ten koste van het comfort én het verbruik. Auto Bild vermeldt een meerverbruik van gemiddeld 10 procent en baseert zich op de resultaten van recente tests met een VW Golf 1.4 op een circuit in de omgeving van Hannover (zie grafiek). Hoe hard je mag rijden en waar je mag parkeren, staat bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te lezen. Informatie over de aanbevolen bandspanning vind je enkel in de handleiding bij de auto. De luchtdruk in de band wordt uitgedrukt in bar (drukeenheid van 10 newton per cm2) en verschilt naargelang het type band. De fabrikanten raden aan om twee keer per maand de druk te meten. Bij de duurdere wagens zorgt een sensor voor een permanente bewaking. Wijkt de druk af van de norm, waarschuwt het systeem de bestuurder. De bandspanning kan zowel te laag als te hoog liggen. Volgens AutoBild levert een te hoge bandendruk van 0.5 bar een verbruikswinst op van 0,14 l/100 km, ten koste echter van het rijcomfort. De ene autoband is de andere niet. door urbain vandormael