JA

Waarom is de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfstankkaarten afschaffen goed voor het milieu?

Doordat in België de lasten op arbeid zo hoog zijn, komen werkgevers die een loonsverhoging willen geven al snel uit bij een bedrijfswagen met tankkaart. De kosten van die tankkaart zijn volledig fiscaal aftrekbaar. En werknemers zijn er blij mee, want zij betalen er ook hun privéverplaatsingen mee.

Wat stelt u concreet voor?

De tankkaart zelf kunnen we behouden, maar het zou logisch zijn de aftrekbaarheid ervan af te schaffen. Dan worden bedrijven aangemoedigd om betere, duurzame mobiliteitsoplossingen te zoeken. Sommige verplaatsingen kunnen niet anders dan met de auto, dus wij roepen niet op om de bedrijfswagens af te schaffen. Wel vragen wij om de kilometers te vermijden die vermeden kunnen worden.

Tegen wanneer acht u dat haalbaar?

De sociale partners moeten daarover nog onderhandelen, maar 2009 moet haalbaar zijn.

De maatregel zou kunnen leiden tot minder files, minder CO2-uitstoot, en meer inkomsten voor de overheid. Aantrekkelijk idee, niet?

Het afschaffen van de fiscale aftrekbaarheid van tankkaarten is een idee waartegen Open VLD zich met klem verzet. Want die maatregel is een verkapte vorm van belastingverhoging, met name voor de beroepsgroep die nu verhoudingsgewijs al het meest bijdraagt: kader- of directieleden, salesmanagers, mensen die hun auto nodig hebben voor het uitoefenen van hun job. Bij negentig procent van de ingeschreven bedrijfswagens hoort ook een tankkaart. En die dient onder meer om korting te krijgen aan de pomp. Gaan we mensen die van de ene klant naar de andere moeten rijden hun wagen afpakken? Kom zeg.

Het aantal gereden kilometers daalt er evenwel niet door. Moeten we autorijden sowieso niet ontmoedigen?

De automobielsector heeft het nu al moeilijk, dus bedrijfswagens met een tankkaart minder interessant maken, is geen optie. De overheid put overigens inkomsten uit dat systeem, door accijnzen en btw. Als we het autogebruik zouden ontmoedigen, moeten we dat voor de hele bevolking doen en niet één welbepaalde beroepsgroep viseren. Hoewel het voorstel van een mobiliteitsbudget wat mij betreft bespreekbaar is, pleit ik ervoor om eerst, ook bij de overheid, het thuiswerk te stimuleren. Of werken in satellietkantoren, dat doet ook het aantal gereden kilometers dalen.

NEE

Waarom is de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfstankkaarten afschaffen goed voor het milieu?

Doordat in België de lasten op arbeid zo hoog zijn, komen werkgevers die een loonsverhoging willen geven al snel uit bij een bedrijfswagen met tankkaart. De kosten van die tankkaart zijn volledig fiscaal aftrekbaar. En werknemers zijn er blij mee, want zij betalen er ook hun privéverplaatsingen mee.

Wat stelt u concreet voor?

De tankkaart zelf kunnen we behouden, maar het zou logisch zijn de aftrekbaarheid ervan af te schaffen. Dan worden bedrijven aangemoedigd om betere, duurzame mobiliteitsoplossingen te zoeken. Sommige verplaatsingen kunnen niet anders dan met de auto, dus wij roepen niet op om de bedrijfswagens af te schaffen. Wel vragen wij om de kilometers te vermijden die vermeden kunnen worden.

Tegen wanneer acht u dat haalbaar?

De sociale partners moeten daarover nog onderhandelen, maar 2009 moet haalbaar zijn.

De maatregel zou kunnen leiden tot minder files, minder CO2-uitstoot, en meer inkomsten voor de overheid. Aantrekkelijk idee, niet?

Het afschaffen van de fiscale aftrekbaarheid van tankkaarten is een idee waartegen Open VLD zich met klem verzet. Want die maatregel is een verkapte vorm van belastingverhoging, met name voor de beroepsgroep die nu verhoudingsgewijs al het meest bijdraagt: kader- of directieleden, salesmanagers, mensen die hun auto nodig hebben voor het uitoefenen van hun job. Bij negentig procent van de ingeschreven bedrijfswagens hoort ook een tankkaart. En die dient onder meer om korting te krijgen aan de pomp. Gaan we mensen die van de ene klant naar de andere moeten rijden hun wagen afpakken? Kom zeg.

Het aantal gereden kilometers daalt er evenwel niet door. Moeten we autorijden sowieso niet ontmoedigen?

De automobielsector heeft het nu al moeilijk, dus bedrijfswagens met een tankkaart minder interessant maken, is geen optie. De overheid put overigens inkomsten uit dat systeem, door accijnzen en btw. Als we het autogebruik zouden ontmoedigen, moeten we dat voor de hele bevolking doen en niet één welbepaalde beroepsgroep viseren. Hoewel het voorstel van een mobiliteitsbudget wat mij betreft bespreekbaar is, pleit ik ervoor om eerst, ook bij de overheid, het thuiswerk te stimuleren. Of werken in satellietkantoren, dat doet ook het aantal gereden kilometers dalen.

opgetekend door jan jagers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content