De GIMV kan een verdere privatisering door een nieuwe beursgang voorlopig maar beter vergeten. Alleen grote optimisten verwachten dat een technologiemarkt zoals Nasdaq snel zal heropleven. Ooit was een GIMV-aandeel 70 euro waard. Vorige week was die waarde gezakt naar 26 euro. Minister-president Patrick Dewael liet het midden juni al uitschijnen en GIMV-voorzitter Herman Daems herhaalde de boodschap begin augustus: de Vlaamse overheid heeft nu nog 70 procent van de GIMV-aandelen in handen, maar door de kwakkelende economie en de belabberde prestaties op de financiële markten heeft het geen zin om dat pakket op korte termijn ...

De GIMV kan een verdere privatisering door een nieuwe beursgang voorlopig maar beter vergeten. Alleen grote optimisten verwachten dat een technologiemarkt zoals Nasdaq snel zal heropleven. Ooit was een GIMV-aandeel 70 euro waard. Vorige week was die waarde gezakt naar 26 euro. Minister-president Patrick Dewael liet het midden juni al uitschijnen en GIMV-voorzitter Herman Daems herhaalde de boodschap begin augustus: de Vlaamse overheid heeft nu nog 70 procent van de GIMV-aandelen in handen, maar door de kwakkelende economie en de belabberde prestaties op de financiële markten heeft het geen zin om dat pakket op korte termijn met 30 of 40 procent te verminderen door een beursgang. Dan zou de Vlaamse regering in haar eigen vingers snijden. Een adempauze is het gevolg en die moet de nieuwe GIMV-topman Dirk Boogmans gebruiken om orde op zaken te stellen in Barco- en andere participatieverhalen. In oktober komt hij met een strategisch plan om een verschil van 40 tot 50 procent tussen de intrinsieke en de beurswaarde van de GIMV weg te werken. De GIMV moet 'bedrijvenbouwer' blijven, zo luidt het in de Vlaamse regering. Maar voor de rol van internationaal georiënteerde investeringsmaatschappij moet de GIMV tegelijk meer samenwerken met 'internationale spelers'. In dat verband polsten Dewael en minister van Financiën en Innovatie Dirk Van Mechelen de Singaporese overheidsholding Temasek. Die realiseert de helft van het bruto nationaal product van Singapore. De eerste reacties waren niet afwijzend. Een uitstel van een nieuwe beursgang van de GIMV heeft volgens Van Mechelen geen negatieve impact op de beleidsruimte van de Vlaamse regering. Een speciaal financieringsfonds voor duurzame investeringen in mobiliteit en milieu kan hij vullen met 'overschotten van niet-gerealiseerde vastleggingen'. Dit jaar was die ingreep goed voor bijna 4 miljard frank (99 miljoen euro). In 2002 gaat het over ongeveer 6 miljard (148 miljoen euro). Als (grootste) aandeelhouder van de GIMV moeten de Vlaamse overheid en haar ministers intussen wel voorzichtig zijn met uitspraken over de maatschappij. De bankcommissie deelde al reprimandes uit voor te veel loslippigheid. Dat is anders voor de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), die voor honderd procent van de Vlaamse overheid is. Tijdens de Aziëreis van de drie liberale excellenties kreeg de PMV er twee concrete taken bij. Als in de komende periode de gefuseerde containerbehandelaar Hesse Noord Natie een feit is en vervolgens de Port of Singapore Authority meerderheidsaandeelhouder wordt, zouden de PMV en de NMBS samen voor 30 procent in de nieuwe constructie kunnen stappen en zo een nuttige verankering kunnen realiseren. De andere opdracht slaat op Vietnam. Bedoeling is dat de PMV in Vlaanderen clusters van bedrijven vormt die hun deskundigheid op het vlak van onder meer logistiek en infrastructuur samenbrengen om gezamenlijk projecten uit te voeren. Voor één keer pikte de Vietnamese bureaucratie heel vlug in op deze suggestie. Toen Dewael voor de terugreis in Hanoi in het vliegtuig stapte, kreeg hij al een lijst in de handen gestopt met mogelijke investeringen voor een Vietnamees masterplan voor transport en mobiliteit.