Een jarenlang gevecht was het: opkomen voor zichzelf als muzikante. Anneleen Boehme was een van de voorlopers van de golf aan jonge Vlaamse jazzbands met het LABtrio. Haar bandleden Lander Gy...

Een jarenlang gevecht was het: opkomen voor zichzelf als muzikante. Anneleen Boehme was een van de voorlopers van de golf aan jonge Vlaamse jazzbands met het LABtrio. Haar bandleden Lander Gyselinck en Bram De Looze werden grote namen, zij bleef onderschat. Tot Jazz Middelheim 2019, waar ze op de Club Stage liefst vier eigen projecten mocht voorstellen. Het kroonjuweel was Grand Picture Palace, een huwelijk tussen de strijkkwartetten die ze meekreeg van thuis en de jazz in haar hart. Met de bas vooraan, en met rechte rug, zoals Dave Holland. Eindelijk is het album er, en het is een statement van jewelste. Openen met polyfonische stemmen, die laten volgen door een arabeske bassolo, en het laten uitmonden in het glorieuze Maryward, een tollende compositie met trompettist Cedric De Lat en basklarinettist Rob Banken (Hast) in een glansrol. Van dan af gaat het alleen maar bergop. Afspelen op endless repeat.