Op een moment dat de jazzscene in sneltreinvaart verandert, presenteert tenorsaxofonist Tom Callens een ode aan Lester Young, de meester van het orkest van Count Basie en geliefde-...

Op een moment dat de jazzscene in sneltreinvaart verandert, presenteert tenorsaxofonist Tom Callens een ode aan Lester Young, de meester van het orkest van Count Basie en geliefde-maar-geen-minnaar van Billie Holiday. Contrair? Welja. Maar het fraaie is: Callens is geen nostalgicus. De man heeft één graadmeter: speelplezier. En dat biedt het eerste album, dat hij in de nieuwe gebouwen van het Gentse jazzconservatorium komt voorstellen, bij bakken. Red Label bevat arrangementen van de small band-opnames van Basie en zijn gevolg. Van King Porter Stomp via The Goon Drag en Ad-Lib Blues: het is speelse swing voor zeven man, gebracht met een bijna achteloze souplesse. Op plaat in één take analoog opgenomen, zo zijn ze wel. Let ook op klarinettist-tenorist David Lukacs, een meester van het oude genre. Gedateerd? Lang niet. Noem het vintage-with-a-smile.