Sommige mensen blijven vreemd genoeg onder de radar. Begin de jaren 2000 werd met veel oehs en aahs gesproken over Don Byron. Zijn Blue Note-album Ivey-Divey, deels...

Sommige mensen blijven vreemd genoeg onder de radar. Begin de jaren 2000 werd met veel oehs en aahs gesproken over Don Byron. Zijn Blue Note-album Ivey-Divey, deels gebaseerd op het werk van tenorlegende Lester Young en met niemand minder dan Jason Moran aan de piano, zorgde voor deining. Sindsdien dook zijn naam nog maar sporadisch op. Zonde, voor een talent dat niet alleen virtuoos maar ook veelzijdig is. Op (bas)klarinet en saxofoon kent hij de weg in de jazz, de klezmer, de klassieke muziek en de rap - hell, we zagen hem zelfs een wietpijp maken van een appel, hoe veelzijdig kun je zijn? Nou, díé Byron komt dus naar Brugge, in het gezelschap van de Cubaanse pianist Aruán Ortiz voor een avond vol klassieke verfijning, Cubaanse ritmes en een avant-gardistische humor.