Afstammelingen van de inheemse bevolking in Australië pikken de eeuwenoude cultuur van hun voorouders op, zetten haar voort in hun kunst en brengen er nieuwe kleuren en variaties in aan. Before Time Began put uit de rijke collectie hedendaagse Aboriginalkunst van de Zwitserse Fondation Opale. Het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis zorgt voor een historische context, die de overlevingsslag van nomadische jagers illustreert. Er zijn sierlijke boemerangs en multifunctionele woomera's, waarmee je speren kunt werpen, spitten en snijden. En vooral is er de filmische reconstructie van de manier waarop de Aboriginals bosbranden voorkwamen door geregeld stukken land gecontroleerd in brand te steken. ...

Afstammelingen van de inheemse bevolking in Australië pikken de eeuwenoude cultuur van hun voorouders op, zetten haar voort in hun kunst en brengen er nieuwe kleuren en variaties in aan. Before Time Began put uit de rijke collectie hedendaagse Aboriginalkunst van de Zwitserse Fondation Opale. Het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis zorgt voor een historische context, die de overlevingsslag van nomadische jagers illustreert. Er zijn sierlijke boemerangs en multifunctionele woomera's, waarmee je speren kunt werpen, spitten en snijden. En vooral is er de filmische reconstructie van de manier waarop de Aboriginals bosbranden voorkwamen door geregeld stukken land gecontroleerd in brand te steken. Een lesje in landbeheer dat door de kolonisator in de wind werd geslagen, met de bekende gevolgen. Het verbaast hoe de diverse gemeenschappen, met elk hun eigen taal, symbolen en gebruiken en verspreid over een gigantisch continent, toch een gemeenschappelijke kijk op het leven en de wereld ontwikkelden. Nog verwonderlijker is dat ze die 'Droom' van generatie op generatie konden overdragen, aangezien ze geen geschreven documenten of bouwwerken nalieten. Hun tekeningen op boombast, op rotsen, op lichamen of in het zand, verdwenen goeddeels met de tijd, als de makers ze al niet zelf uitwisten. Curator Georges Petitjean vergelijkt de reconstructie van die tot 1970 nagenoeg onzichtbaar gebleven cultuuroverdracht met een puzzel waar geen einde aan komt. De heilige Droom waaruit alle Aboriginals putten, speelt zich af in een ruimte buiten de tijd. Er duiken mythische voorouderlijke wezens in op, regen- en zonnegeesten, zeven zusters en een regenboogslang. Op hun omzwervingen geven ze nog altijd vorm aan de schepping, aan het Australische land en aan al wat leeft. Ingewijden distilleren er ook wetten en gedragscodes uit. De Droom wordt ritueel overgeleverd in poëtische verhalen, die gezongen en gedanst worden. Elke gemeenschap brengt er variaties in aan. De levenden breien nieuwe hoofdstukken aan het oeroude verhaal van de voorouders. Before Time Began toont hoe hedendaagse Aboriginalkunstenaars sinds 1970 creatief omgaan met het heilige erfgoed. Ze doen dat in schilderijen, sculpturen en installaties. Grote overstromingen inspireerden Johnny Warangkula Tjupurrula tot een schilderij als Waterman in Kalipinypa (1973), een paneel in masoniet vol kleine stippen, gesloten organische vormen, kronkelende lijnen en een concentrische cirkel in het midden. Het ziet eruit als een prachtig abstract schilderij. Petitjean herkent er de contouren van een landschap in, gezien vanuit de lucht, met een figuur bij een waterput, wilde wolken, donder en bliksem. Op Voorouders in Milmilingkan (1994), een met natuurlijke okers beschilderd stuk boombast, abstraheert John Mawurndjul de spirituele krachten met fijne rasters en kruisarceringen, terwijl de hoofden van de beschermende voorouders toch herkenbaar blijven. Het middelpunt van de expo is een collectieve installatie met 1500 speren in de vorm van een kleine stofwervelwind - een woestijnfenomeen waar de Aboriginals een teken van verandering in zien. Die winds of change, in combinatie met de speren, vatten de wonderlijke dialectiek van een heel wereldbeeld samen: de loop van onze geschiedenis is onvoorspelbaar, van koloniale uitbuiting tot de herovering van onze landrechten, maar we gaan recht op ons doel af, zoals de speer die ons als nomadische jagers in staat stelde om te overleven.