‘Als je weet van wie de kritiek komt, kun je ze beter plaatsen’

VRT-CEO PAUL LEMBRECHTS: 'Het wordt almaar moeilijker om min-25-jarigen te bereiken.' © Jef Boes

Paul Lembrechts staat een jaar aan het hoofd van de VRT. Ondanks besparingen en het soms grove geschut dat de N-VA afvuurde, heeft hij de rust laten terugkeren.

Op uw bureau lag in februari 2016 al een zwaar dossier: de VRT moet bijna 40 miljoen euro besparen.

PAUL LEMBRECHTS: Die oefening hebben we zonder grote conflicten kunnen maken. Door bijvoorbeeld te zoeken naar maatregelen die het werk verdelen, hebben we het jobverlies kunnen beperken tot 200 fte’s tegen 2020.

In juni 2016 werd Luc Rademakers, algemeen hoofdredacteur van de nieuwsdienst, vervangen door Liesbet Vrieleman. Waarom?

LEMBRECHTS: Met News Next zijn we negen multimediale themaredacties aan het samenstellen. Zo’n traject ingaan met een betwist leiderschap, was geen optie.

De nieuwsdienst lag het afgelopen jaar opvallend vaak onder vuur van N-VA-kopstukken. Kamervoorzitter Siegfried Bracke omschrijft VTM voortdurend als ‘een uitstekende openbare omroep’. Ergert u dat niet?

LEMBRECHTS:(droog) Zoiets kun je beter plaatsen als je weet van wie de kritiek komt.

De VRT moet de diversiteit in Vlaanderen weerspiegelen, maar schiet daarin duidelijk tekort. Is het bijvoorbeeld niet pijnlijk dat uw belangrijkste tv-gezichten bijna allemaal blank zijn?

LEMBRECHTS: Tiens, kent u Aster Nzeyimana, Danira Boukhriss en Karine Claassen niet? Het afgelopen jaar zijn er bepalende niet-blanke gezichten bij gekomen. Pas op, ik zeg niet dat we er al zijn. Maar onzichtbaar is onze diversiteit niet.

De vorige mediaminister, Ingrid Lieten (SP.A), zei ooit dat een nieuwsanker met hoofddoek moet kunnen. Deelt u haar standpunt?

LEMBRECHTS: Als de nieuwsdienst dat voorstelt, waarom niet? Het journaal wordt gepresenteerd door meerdere ankers: zelfs als een van hen een hoofddoek draagt, heb je er nog vijf andere die dat niet doen.

Bereikt Het journaal alle lagen van de bevolking?

LEMBRECHTS: Het wordt almaar moeilijker om min-25-jarigen te bereiken. Zij halen hun nieuws vooral bij de sociale media. Daar moet de VRT zich zorgen over maken: het nieuws dat die jongeren binnenkrijgen, is niet gefilterd door professionele, betrouwbare journalisten. Daarom hebben we met MNM Ninjanieuws gecreëerd, dat zich specifiek op jongeren richt.

Een geruststellend feit: de goede oude radio bereikt meer luisteraars dan ooit.

LEMBRECHTS: Een van de sterkhouders van de radio is de auto. Met dank, hoogstwaarschijnlijk, aan de files. Wat zal er gebeuren als we allemaal een zelfrijdende auto krijgen? Luister je dan nog naar de radio? Ik ken de antwoorden niet, maar zulke vragen móéten we ons stellen.

De uitgebreide versie van dit interview kunt u lezen op Knack.be/vrt.

Door JEROEN DE PRETER en MICHEL VANDERSMISSEN

‘Een van de sterkhouders van de radio is de auto. Met dank aan de files.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content