In de Brusselse Crown Gallery wordt een mooi overzicht gebracht van het werk van de Luxemburgse kunstenares Tina Gillen (27). Gillen studeerde dit jaar af aan het gereputeerde Hisk (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Antwerpen, samen met een reeks andere beloftevolle kunstenaars zoals Els Vanden Meersch en Koenraad de Dobbeleer. Van zowel De Dobbeleer als Vanden Meersch zal in de komende weken in Brussel werk te zien zijn, respectievelijk in de Sint Lukas Galerij en bij Etablissement d'en face. Tina Gillen stelt nu op drie ...

In de Brusselse Crown Gallery wordt een mooi overzicht gebracht van het werk van de Luxemburgse kunstenares Tina Gillen (27). Gillen studeerde dit jaar af aan het gereputeerde Hisk (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Antwerpen, samen met een reeks andere beloftevolle kunstenaars zoals Els Vanden Meersch en Koenraad de Dobbeleer. Van zowel De Dobbeleer als Vanden Meersch zal in de komende weken in Brussel werk te zien zijn, respectievelijk in de Sint Lukas Galerij en bij Etablissement d'en face. Tina Gillen stelt nu op drie verschillende plaatsen haar schilderijen tentoon: bij het Nicc, waar ze op de tentoonstelling Freespace een werkelijk verbluffend stralend schilderij toont, en bij Bullet, een nieuwe tentoonstellingsplek in het hart van Brussel, waar ze haar eigen werk aan een eerder experimenteel onderzoek onderwerpt. Bij Crown Gallery, een van de galerieën gevestigd langs het Brusselse Kanaal, brengt Tina Gillen schilderijen op basis van olieverf of acryl en enkele aquarellen. De schilderijen geven sterk geabstraheerde landschappen weer of geïsoleerde landschaps- en architectuurelementen: een kabellift met panorama, een detailopname van een parkingplaats, een verlaten pingpongtafel. De meeste van deze schilderijen werden gemaakt op basis van een foto of een oude prentbriefkaart. In de schilderijen verworden de fotografische beelden, de realiteit, tot abstracte, mentale momenten. De realiteit wordt opnieuw gedefinieerd aan de hand van een aantal aandachtsmomenten. Door de dikwijls egale en in onnatuurlijke kleuren geschilderde achtergronden verliezen die aandachtsmomenten uiteindelijk elke houvast met de realiteit. Zodoende verwordt het schilderij tot een open en mentale ruimte. De aquarellen vertonen meer details, ze fungeren als tussenmoment in het scheppingsproces, als overgang tussen het gefotografeerde beeld en het schilderij in olie of acryl. Toch beschouwt Gillen de aquarellen als zelfstandige werken: "Ze laten zich lezen als een brief, als volle zinnen, met nog veel details. De schilderijen zijn eerder als een alfabet, ze behouden alleen de basiselementen, de uitgangspunten." Tina Gillen toont de toeschouwer heel duidelijk de verschillende fases waarin haar werk vorm krijgt. Dat wordt ook duidelijk bij Bullet, waar ze de fysieke grenzen van het schilderij wil aftasten aan de hand van een muurschildering die is aangebracht bovenop een diaprojectie. Op die manier kunnen fotografische realiteit en het geabstraheerde mentale moment samenvallen.Tina Gillen, tot 17/11 bij Crown Gallery, Barthelemylaan 20, 1000 Brussel. Tel. 02/514.01.23. De tentoonstelling bij Bullet opent op 9/10, om 18u. Kogelstraat 7b, 1000 Brussel. Tel. 075/38.41.36.Els Roelandt