Van Fatemi en Faezi, de twee "verlichte" dochters van de voormalige president Ali Akhbar Hashemi Rafsandjani, beiden aanwezig in de Iraanse politiek, is Fatemi Hashemi lid van de hoge Expediency Council, werkt in ngo's met betrekking op gezondheidszorg en vrouwenwerking - zoals de "Internationale federatie van moslimvrouwen ngo's", en staat bekend als een meer liberale stem.
...

Van Fatemi en Faezi, de twee "verlichte" dochters van de voormalige president Ali Akhbar Hashemi Rafsandjani, beiden aanwezig in de Iraanse politiek, is Fatemi Hashemi lid van de hoge Expediency Council, werkt in ngo's met betrekking op gezondheidszorg en vrouwenwerking - zoals de "Internationale federatie van moslimvrouwen ngo's", en staat bekend als een meer liberale stem. Als ze spreekt met de westerse pers nochtans, is dat officieel en via een tolk, en de "verlichte" kant van het gesprek blijkt alleen uit de pretlichtjes in haar ogen bij perfide vragen of antwoorden. Want de verhalen over liberalisering en de grote politieke zwenking van Iran, dat is, zegt zij, "allemaal propaganda van de westerse media. De politiek van de islamitische republiek verandert helemaal niet."Je hoort toch: er is meer vrijheid, censuur is grotendeels verdwenen, er is minder controle op kranten, boeken, films...Fatemi Hashemi: Er was in de jongste jaren helemaal geen censuur. Na de verkiezingen hebben we een nieuwe atmosfeer gecreëerd, en in magazines en kranten begon men te schrijven over vrijheid die er tevoren al was. Misschien dat die magazines het over meer verschillende onderwerpen hebben. Maar als je alle leugens en onzin die een magazine kan afdrukken, met de naam vrijheid zou vereren... Wat u nu, bijvoorbeeld, ziet van vrouwen die actief zijn in de gemeenschap, dat is niet iets van de afgelopen twee jaar of zo. Dat is de vrucht van een politiek, die uitgestippeld werd door de Imam Khomeiny. Toch doet u aan vrouwenwerking in internationale organisaties.HASHEMI: Wij willen daar de massieve propaganda tegengaan omtrent de situatie van de vrouw in Iran die door de westerse media verspreid wordt. Het beeld van de vrouw in Iran als geïsoleerd en hulpeloos. In seminaries, boeken, pamfletten tonen wij aan dat de Iraanse moslimvrouwen, terwijl ze én hun islamitische cultuur én de familie trouw blijven, toch actief zijn in alle sociale, economische, culturele en politieke aspecten van de maatschappij. Deze vrouwen werken als lerares en verpleegster, als dokter, ingenieur, in de administratie zo goed als op het platteland, en er zijn geen obstakels die hun werk in de weg staan. Dus u zegt dat in Iran geen opening bezig is, geen verandering in de Iraanse politiek, en dat de Iraanse vrouwen heel tevreden de tsjador dragen?HASHEMI: Dat zeg ik niet. Er zijn vrouwen die niet graag de tsjador dragen. Maar het is wel wet, het moet. Vrouwen die religieus gemotiveerd zijn, dragen dat omwille van de godsdienst, de anderen respecteren de wet. En ik zeg niet dat er geen verschuiving is in de politiek. Ik zeg dat er geen grote veranderingen zichtbaar zijn in de toepassing van de politiek. Misschien is het nu nog te vroeg om daar al over te kunnen oordelen, en moeten we een jaar of twee wachten eer we echte veranderingen zien. Sus Van Elzen