In Big Bang Fountain spat blauwgekleurd water op in het pikdonker. Het is enkel met het oog te zien als bevroren abstracte vormen, gevangen in flitsten stroboscooplicht. Room for One Colour laat museumzalen baden in kleur v...

In Big Bang Fountain spat blauwgekleurd water op in het pikdonker. Het is enkel met het oog te zien als bevroren abstracte vormen, gevangen in flitsten stroboscooplicht. Room for One Colour laat museumzalen baden in kleur van monofrequente lampen die het spectrale bereik van de kijker vernauwen tot geel/zwart. Het flitst je blauw voor de ogen wanneer je er weggaat. Olafur Eliasson speelt in Tate Modern met de perceptie van het publiek, dat hij bovenbewust maakt van zijn omgeving. De Deens-IJslandse kunstenaar, die gebeten is door natuur en technologie, tovert al eens een regenboog of waterval tevoorschijn. Vaak in vernuftige monumentale installaties, zoals zijn wereldvermaarde The Weather Project. Daarin schiep hij op 'goddelijke' wijze een gigantische zon uit ledlicht. Hij raakte ermee aan het sublieme, en werd ervoor de hemel ingeprezen. Wie een duik wil nemen in zijn indrukwekkende immersieve oeuvre kan dat op In Real Life, de retrospectieve die met een veertigtal sleutelwerken terugblikt op zijn dertigjarige carrière.