DE TREND Audiovisuele media primeren vanzelfsprekend op de geschreven pers. In wezen zou televisie de meeste impact ziekprogramma's op de publieke netten is radio nog altijd het belangrijkste medium om muziek te promoten - zelfs de muziekzenders moeten het tegen de radiostations afleggen.
...

DE TREND Audiovisuele media primeren vanzelfsprekend op de geschreven pers. In wezen zou televisie de meeste impact ziekprogramma's op de publieke netten is radio nog altijd het belangrijkste medium om muziek te promoten - zelfs de muziekzenders moeten het tegen de radiostations afleggen.De dj aapte op de vrije radio als jonge ket Studio Brussel na. Nu ís hij - in belangrijke mate - Studio Brussel: hij stippelt sinds vijf jaar de muzikale lijn van de jongerenzender uit. EEN PANELLID: 'StuBru heeft niet te beste luistercijfers, maar zijn betrokkenheid bij en netwerking met rockend Vlaanderen is van onmisbaar belang.' REACTIE: 'In tegenstelling tot wat alleman misschien denkt, ben ik niet de dictator die alleen beslist wat er op Studio Brussel gedraaid wordt. Ik heb wel de eindverantwoordelijkheid. Concreet betekent dat dat ik mij laat omringen door een aantal specialisten, die elk in hun gebied weten wat er leeft. Nu goed, ik begrijp de keuze wel: Studio Brussel is dé muziekzender par excellence . Heel wat dingen die later iets geworden zijn, werden vaak eerst op StuBru gedraaid. Al moet ik daar onmiddellijk bij vertellen: er zijn ook groepen die wij bij Studio Brussel heel goed vonden, maar die nooit echt doorgebroken zijn in België. Neem Ash: dat hebben we hier zot gedraaid, maar blijkbaar is daar geen groot publiek voor. Als je echt wilt doorbreken, heb je meer dan alleen Studio Brussel nodig. De rest van de media en het publiek moeten ook meewillen. Ik denk dat wij allemaal onderschatten hoe jongeren zelf op zoek gaan naar muziek. Mijn taak is: proberen te voelen wat er leeft en daar de perfecte soundtrack bij maken. Hoe je dat doet? Door veel op stap te gaan en dj te spelen. De dag dat ik daarmee stop, stop ik ook met muziekcoördinator te zijn. Ik wil niet van uit een ivoren toren beslissen wat er gedraaid moet worden.' Van Star Academy tot de Tsunami-actie: Mister Tien om te Zien beslist al meer dan vijftien jaar wie er in de programma's van VTM zijn ding mag doen. Een panellid: 'Het muziekaanbod op tv is zo bedroevend dat Jos er met kop en schouders boven uitsteekt.'One man, one vote: de muziekverantwoordelijke van Q-Music bepaalt en bewaakt solo het muziekbeleid van de feelgoodzender en zorgt zo mee voor de steile opmars ervan. EEN PANELLID : 'Q-Music heeft het voordeel geen muziekpanel te hebben, maar één beslisser die een groep lang en uitgebreid kan ondersteunen.' De wandelende muziekencyclopedie van Radio Donna. Producer (Klant is koning, Prima Donna, Hitmaster en Classic 20) en van bij de start in 1992 de enige constante factor van de playlistvergadering. EEN PANELLID : 'Als je op de playlist van Donna belandt, ben je al een heel eind op weg.' De vj van TMF werkt momenteel achter de schermen en stelt samen met Luc Van Laere en Dominique Nzeyimani de playlist samen, met de ultieme ambitie om hits maken. EEN PANELLID : 'Het spreekt voor zich dat TMF, samen met JIMtv, belangrijk is om je zichtbaarheid te vergroten.' 'Netwerken is een vies woord, maar het moét. Zelfs in de rockwereld.'