Jos Digneffe (voormalig voorzitter ACOD Spoor): Een ongeval door te hoge snelheid, zoals in Compostella, kan bij ons in principe niet. Alle Belgische hogesnelheidslijnen zijn uitgerust met het ETCS-veiligheidssysteem. Neem de hst van Luik naar Leuven: die mag op volle snelheid 300 kilometer per uur rijden, maar als de trein het station van Leuven nadert, mag hij nog maar 160 per uur. Stel dat de machinist vergeet te remmen, dan zal het ETCS-systeem de trein automatisch afremmen. In Spanje waren er geen extra veiligheidsvoorzieningen. Toen de machinist tegen 250 per uur van een hogesnelheidslijn...

Jos Digneffe (voormalig voorzitter ACOD Spoor): Een ongeval door te hoge snelheid, zoals in Compostella, kan bij ons in principe niet. Alle Belgische hogesnelheidslijnen zijn uitgerust met het ETCS-veiligheidssysteem. Neem de hst van Luik naar Leuven: die mag op volle snelheid 300 kilometer per uur rijden, maar als de trein het station van Leuven nadert, mag hij nog maar 160 per uur. Stel dat de machinist vergeet te remmen, dan zal het ETCS-systeem de trein automatisch afremmen. In Spanje waren er geen extra veiligheidsvoorzieningen. Toen de machinist tegen 250 per uur van een hogesnelheidslijn terechtkwam op een spoorlijn waar hij maar 80 per uur mocht rijden, ging hij uit de bocht. Digneffe: Absurd is dat. Het was een tragisch ongeval. Geen enkele machinist doet zoiets met opzet. Die man werd opgebeld en was verwikkeld in een telefoongesprek waarin ze hem vertelden dat hij ergens anders moest stoppen dan gewoonlijk. Daardoor is zijn waakzaamheid verdwenen en vergat hij te remmen. U moet ook weten dat een hst-trein op sommige momenten verplicht is 300 per uur te rijden, anders komt hij te laat aan in het volgende station. Maar dat een hst-machinist wel eens een fotootje van zo'n supersnelle trein op zijn Facebookpagina post, is toch niet het bewijs dat hij een snelheidsfreak is? Achteraf is trouwens gebleken dat die man een uitstekend treinbestuurder was. Digneffe: Zeker. Het gaat om een gedeelde verantwoordelijkheid. Door de nalatigheid van de Spaanse spoorbeheerder was het mogelijk dat een menselijke fout catastrofale gevolgen had. ETCS is het veiligste systeem op de markt, maar het is ook peperduur. Ik vind dat Europa hier schuld treft. De Europese Commissie ijvert constant voor het opengooien van het spoorwegnet voor elke exploitant met een locomotief en een paar wagons, maar schenkt heel weinig aandacht aan de veiligheid op het spoor. De uitrusting van de sporen komt namelijk helemaal ten laste van de lidstaten. Tegelijk wordt nationale regeringen op het hart gedrukt zo weinig mogelijk in openbare diensten te investeren. Maar het gaat om een essentieel punt van onze veiligheid. Daar heb ik een probleem mee. Digneffe: De hogesnelheidstreinmachinisten vormen het kruim van de Belgische machinisten. Ze moeten een extra opleiding van drie à vier maanden volgen waarin ze leren om te gaan met alle kenmerken van hogesnelheidstreinen: de uitrusting van de sporen, het type materieel, hoe ze in specifieke situaties moeten reageren... Het is niet omdat je een goede machinist op binnenlandse treinen bent, dat je zomaar op een hst-trein mag. Dat is een totaal andere wereld. Machinisten die solliciteren voor een hst-trein zijn meestal treinbestuurders die bij de NMBS een onberispelijke staat van dienst hebben. Een heel belangrijk aspect in hun selectie is hun fysieke en psychologische gezondheidstoestand. Ze worden medisch binnenstebuiten gekeerd. Als er ook maar iets met hen scheelt, zelfs een op het eerste gezicht onbetekenend detail, komen ze er niet bij.