DE TREND : De crisis in de muziekindustrie heeft het imago van de multinationals zwaar beschadigd, maar hun Belgische filialen lijden er niet onder – tenminste, zolang ze blijven investeren in lokaal talent: Warner Music Belgium, dat een jaar geleden al zijn Belgische bands op straat zette, komt niet eens in de top-10 voor. Ondertussen wordt de impact van kleine, onafhankelijke labels steeds groter. En worden ze ook steeds meer gewaardeerd.

1. erwin goegebEUr

Managing Director EMI Belgium

Goegebeur is gepokt en gemazeld bij EMI, en balanceert handig

tussen de beursgenoteerde belangen van zijn Britse bazen en de creatieve aspiraties

van zijn lokale artiesten.Belgische bands in stock: Clouseau, Zornik, Monza, Novastar, Kate Ryan,

Marc Moulin, Stijn, Raymond, Jan De wilde, Jan Leyers, Olla Vogala, Bart Peeters, Arno, Roland en meer.

EEN PANELLID: ‘Erwin gaf en geeft veel kansen aan Belgisch pop- en rocktalent. Zijn inzicht

in de muziekindustrie is zijn grootste troef.’

REACTIE: ‘Ik de invloedrijkste platenbaas? Ik weet niet of ik daar nu blij mee moet zijn. Aan de ene kant voel ik mij natuurlijk vereerd. Terzelfder tijd: er zijn nog heel wat mensen die baanbrekend werk verrichten in de muziekindustrie. Ik denk nu aan een jong huis als Petrol: een ongelofelijke kweekvijver voor jong talent. Of de mensen van BANG! in Wallonië (het ex-label van dEUS, Girls in Hawaii, Ghinzu…).

Zij hebben echt invloed. EMI is natuurlijk een groot en succesvol huis met een hart voor artiesten. Als ik aan mensen vertel dat wij

25 Belgische artiesten hebben, vallen ze bijna achterover. Het is een traditie om zo’n uitgebreide Belgische catalogus te hebben. Een kwestie van fierheid ook: het doet je kantoor echt bruisen.

We tekenen mensen om diverse redenen: omdat we een commerciële return verwachten, maar ook soms uit liefde voor de artiest.

Elk jaar moet ik op de hoofdzetel in Londen onze keuzes verdedigen. Met de artiesten die goed verkopen, zijn zij heel blij. En met de artiesten die minder verkopen, ben ik heel blij. Neem Raymond: hij is op het randje van rendabel. Maar ik ben wel ongelofelijk trots dat zo’n groot artiest – op één album na – bij ons zit.’ 2. Kenny Gates

Voorzitter PIAS (Play It Again Sam). Runt samen met Michel Lambot de grootste Europese independent: 120 miljoen euro omzet, 300 man personeel en filialen in verschillende landen. Belgische bands in stock: Soulwax/2 Many DJ’s, Arsenal, Millionaire… EEN PANELLID: ‘PIAS is het label met de meeste slagkracht voor Belgische artiesten.’

3.Koen Van Bockstal

General Manager SONY BMG Belgium. Was de voorbije drie jaar internationaal actief bij SONY Benelux, keerde terug om de fusie met BMG te leiden. Belgische bands in stock: Hooverphonic, Ozark Henry, Natalia… Een panellid: ‘De meeste mensen met een hart voor muziek hebben het zinkende schip van de muziekindustrie al verlaten. Hij is een uitzondering.’

4. Dirk De Clippeleir

Managing Director Universal Music Belgium. Een marketeer met een goed oor voor elk genre, die met Universal Music het grootste Belgische filiaal van een muziekmultinational runt. Belgische bands in stock: Lotti, dEUS, Admiral Freebee… Een panellid: ‘Universal teerde te lang op Helmut Lotti en dEUS, maar breidt nu zijn Belpop-portefeuille uit.’

5. Werner Dewachter

Labelmanager Petrol. De vennoot van producer Wouter Van Belle stampte in geen tijd een volwaardig label annex boekingskantoor uit de grond. Belgische bands in stock: Swinnen, Stash, ’t Hof van Commerce, Flip Kowlier… Een panellid: ‘Petrol spoort fris talent op en stoomt het zonder complexen klaar voor het grote werk.’

‘Een platenfirma is eigenlijk een bank: soms kun je er wel wat geld lospeuteren, maar je moet het altijd terugbetalen. Liefst met interest.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content