‘Limburg heeft grote multinational nodig’

© Belga
Patrick Martens

Om de sluiting van Ford Genk te verwerken moet Limburg volgens professor Marc Vancauteren meer doen dan de innovatie en export van kmo’s ondersteunen.

‘Na de sluiting van de mijnen in Nederlands Limburg is de economische motor er nieuw leven ingeblazen met de ontwikkeling van het bedrijf DSM. Dat is uitgegroeid tot een succesvolle multinational met diverse activiteiten: voeding, geneesmiddelen, nieuwe materialen, enzovoort. In Heerlen en omgeving is DSM nu goed voor zeker 10.000 arbeidsplaatsen.’ Dat zegt professor economie Marc Vancauteren (Universiteit Hasselt).

In oktober vorig jaar besliste autoconstructeur Ford om zijn vestiging in Genk te sluiten. Een maand later waren Vancauteren en zijn collega Ludo Peeters klaar met een impactstudie. Het einde van Ford Genk zal Limburg en de rest van Vlaanderen bijna 12.000 arbeidsplaatsen kosten. Dat gaat gepaard met een forse terugval van de koopkracht en de welvaart. Die donkere ramingen leverden in februari stof voor een rapport over een Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK). Vorige week gaf de Vlaamse regering, na overleg met iedereen die er in Limburg toe doet, haar fiat voor de uitvoering. Dat is niets te vroeg. Bij Ford Genk zijn de eerste werknemers al vertrokken.

Voor de realisatie van het SALK is bijna 220 miljoen euro extra beschikbaar. Dat geld komt van de Vlaamse regering, Europa, de provincie en de stad Genk. Voorts kan het Limburgse investeringsfonds LRM 100 miljoen lenen voor projecten van het SALK. Op korte termijn mikt het actieplan op nieuwe initiatieven in het toerisme en de vrijetijdseconomie (voorbeelden zijn Terhills in Eisden-Maasmechelen, be-Mine in Beringen en Ikea in Hasselt). Andere blikvanger is het Thorpark in Genk-Waterschei (met Energyville en opleidingen inzake techniek en technologie). Op langere termijn is innovatie het sleutelwoord voor diverse ‘businesscases’: duurzame energie, clean technology, zorg met bio- en medische technologie, logistiek, enzovoort. Een betere ontsluiting van Limburg per spoor, via het Albertkanaal en door de noord-zuidverbinding is een niet geringe randvoorwaarde.

‘Nieuwe toeristische projecten zijn welkom, maar het is een troef met beperkingen: toerisme is minder een kwestie van vraag en aanbod dan van het weer’, meent Vancauteren. Hij wijst er ook op dat het profiel van de Fordwerknemers met de jaren steeds meer werd afgestemd op de productienoden. Een groot aantal onder hen zijn vrouwen die na een sociale of zorgopleiding met tijdelijke contracten bij Ford aan de slag gingen. Volgens Vancauteren moet de zorgsector hen nieuwe kansen bieden.

Maar het meest wijkt zijn mening van het SALK af voor de steun die Limburgse kmo’s krijgen om te vernieuwen en te exporteren. Vancauteren: ‘Op zich is dat positief, maar net over de grens zien we hoe belangrijk een wereldspeler als DSM is. Ook Limburg heeft opnieuw een multinational nodig die kan fungeren als trekker en partner voor kmo’s.’

De uitvoering van het SALK loopt tot in 2019 en moet 10.000 nieuwe banen opleveren. Met dat resultaat zou Limburg weer staan waar het stond toen de sluiting van Ford Genk werd bekendgemaakt. (PM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content