Kwart miljoen gezinnen wachten al maanden op eindfactuur 

© belga

Bijna een kwart miljoen Belgische gezinnen wachten al maanden op hun jaarafrekening voor energie, door problemen bij de leveranciers. Dat blijkt uit een bevraging van sectorfederatie FEBEG, waarover Het Laatste Nieuws woensdag bericht. De vertragingen lopen op van een maand tot soms zelfs een half jaar en langer. Het probleem zit bij alle leveranciers en alle types contracten.

De oorzaak ligt onder meer bij het softwaresysteem dat de communicatie regelt tussen netbeheerder Fluvius en de energieleverancier. Dat is zo’n jaar geleden in gebruik genomen, maar vertoont nog kinderziektes. De leveranciers zelf wijzen ook naar de toegenomen drukte, veroorzaakt door de hoge energieprijzen: klanten stellen meer vragen en wisselen vaker van aanbieder.

De lange wachttijd leidt tot stress bij klanten, zeker nu de prijzen de pan uitswingen. Het is nummer één op de klachtenlijst bij de Ombudsdienst voor Energie. ‘Mensen weten niet wat en wanneer ze moeten betalen. We proberen het op te lossen, maar botsen vaak op een pingpongspel tussen de leverancier en de netbeheerder’, aldus ombudsman Eric Houtman.

Partner Content