Wordt Google een autoconstructeur?

© iStock

Autonoom rijden is tegenwoordig een hot topic. In 2017 zullen honderd Volvo-rijders vijftig kilometer op de ring rond Stockholm rijden zonder het stuur aan te raken. Ook nieuwe uitdagers zoals Google zijn volop bezig met de zelfrijdende auto.

Apple, Google en andere technologiespelers gaan nu al mee aan boord van Volvo. Corporate Communication Director René Aerts Jr: “Wat Apple of Google bieden op vlak van on board technologie is fantastisch en beïnvloedt zeker de aankoopbeslissing van onze klanten. Wij installeren Apple of Android omdat iedereen op die platformen zit. Het zou te gek zijn er zelf een naast te bouwen. Net zoals het te gek zou zijn dat zij qua veiligheid en design ons als wagenconstructeur naar de kroon zouden steken. Je moet het wiel niet heruitvinden. Dus als je me vraagt of Google een autoconstructeur wordt, dan denk ik het niet. Technisch zouden ze dat kunnen, uiteraard, maar ik ben er zeker van dat ze geen veiliger auto’s kunnen bouwen dan wij. Wel geloof ik in een wisselwerking van best practices tussen de merken.”

Of we mobiel zijn of niet, hangt van meer af dan van nieuwe inzichten van technologiebedrijven of autoconstructeurs. Als de weg vol zit, zit die vol.

Aerts Jr: “In New York of Londen is het openbaar vervoer – en met name de metro – beter georganiseerd. Je daar in de stad verplaatsen is vrij eenvoudig. Wij zijn veroordeeld tot verschillende vervoersmiddelen en tijdrovende overstapmomenten. Het Gewestelijk ExpresNet zal geen dag te vroeg komen. Nog zo’n obstakel is parkeergelegenheid aan de stations. Te weinig capaciteit en duur. In plaats van mobiliteit te faciliteren, zie je nog veel hick-ups. De parkings aan de rand van de stad hebben maar de capaciteit van 10 procent van alle wagens die de stad binnenkomen – dat is ruim onvoldoende.”

u0022Ik geloof in een wisselwerking van best practices tussen de merken.u0022

Zolang dat niet is opgelost, loont het voor autoconstructeurs om de rij-ervaring zo comfortabel en nuttig mogelijk te maken?

“Dat noemen we bij Volvo het C26-concept”, zegt Aerts Jr. “26 verwijst naar het aantal minuten dat een gemiddelde Amerikaanse forens in de wagen op weg is naar het werk. Die tijd willen we zo goed mogelijk invullen. Het is opnieuw een extra dimensie die we kunnen toevoegen aan de rijervaring dankzij het autonoom rijden. Omwille van de veiligheid blijft de chauffeur wel in de rijrichting zitten, zodat hij altijd en overal snel de controle weer kan overnemen. Maar er zijn nieuwe mogelijkheden als je het stuur uit handen heeft: al overleggen met de collega’s, een dossier nakijken, rustig het televisienieuws bekijken… Of wat googelen.”