Volgens www.safeinternetbanking.be vonden er in 2016 in totaal 475 fraudegevallen via internetbankieren plaats. De fraudeurs gingen met 441.214 euro aan de haal. In de meeste gevallen hanteerden ze de 'techniek' van de phishing e-mail. Dat is een valse e-mail waarin de fraudeurs 'vissen' naar bankcodes of vragen om een bankkaart op te sturen.

Daarmee bleef het aantal fraudegevallen via internetbankieren vorig jaar ver onder de fraudepiek van 2012 en 2013 (respectievelijk 1003 en 1772 gevallen). Maar dat betekent niet dat de strijd tegen fraude definitief gestreden is. Fraudeurs tonen zich zeer inventief en verfijnen hun bestaande technieken voortdurend. Febelfin roept op om waakzaam te blijven: open geen verdachte e-mails, ga niet in op ongewone telefoonverzoeken en voer alleen op eigen initiatief uw paswoord of response code in op uw kaartlezer of enig ander beveiligingsapparaat.

Fraudeurs zijn er nog altijd en je weet niet wat ze zoal bekokstoven. Ze hanteren in elk geval krachtige kwaadaardige software (malware genoemd), en - innovatief als ze zijn - wenden ze gewiekste technieken aan om nietsvermoedende slachtoffers in de val te lokken.

Alle betrokken bonafide partijen werken samen aan de verdere uitbouw en actualisering van de cybersecurity. Maar ook gebruikers kunnen zelf het risico van fraude beperken door enkele regels in acht te nemen.

Tips voor veilig internetbankieren

* Vind je een procedure op je internetbankierenwebsite vreemd en lichtte je bank je vooraf niet in? Onderbreek de sessie en meld het fenomeen aan je bank.

* Geef nooit persoonlijke gegevens of (bank)codes door via de telefoon, e-mail of andere internetkanalen.

* Beveilig je computer voldoende, zowel de computer zelf als de internetverbinding, rechtstreeks of draadloos (antivirus).

* Zet alleen een elektronische handtekening voor een opdracht die je verwacht of waarom je zelf hebt gevraagd.

* Surf niet via een link in een e-mail naar de website van je bank om persoonlijke gegevens of codes in te voeren.

* Open geen bijlage of link in een e-mail als je die niet helemaal vertrouwt.

* Controleer geregeld de stand van je rekening.

De FSMA waakt

In 2011 werd de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) opgericht. Doel was - en is - om de integriteit van de financiële markten te verhogen en een correcte behandeling van de financiële consumenten te verzekeren.

De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten volgt met aangepaste en uitgebreide taken de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen (CBFA) op. De FSMA is een autonome openbare instelling die waakt over de financiële sector. In duo met de Nationale Bank van België bevordert ze als toezichtautoriteit een eerlijke en correcte behandeling van de financiële consument. Bovendien maakt ze transparantie in de financiële markten en een billijke handel mogelijk, dankzij een juiste en volledige informatieverstrekking in en om die markten.

De FSMA houdt toezicht op:

-de financiële markten en de financiële informatie van vennootschappen

-de gedragsregels

-de financiële producten;

-de financiële dienstverleners en tussenpersonen;

-de aanvullende pensioenen;

- de financiële vorming.

Mocht je een klacht over een financiële dienst of product hebben, dan kun je die gratis aan een onafhankelijke deskundige instantie voorleggen.

Volgens www.safeinternetbanking.be vonden er in 2016 in totaal 475 fraudegevallen via internetbankieren plaats. De fraudeurs gingen met 441.214 euro aan de haal. In de meeste gevallen hanteerden ze de 'techniek' van de phishing e-mail. Dat is een valse e-mail waarin de fraudeurs 'vissen' naar bankcodes of vragen om een bankkaart op te sturen.Daarmee bleef het aantal fraudegevallen via internetbankieren vorig jaar ver onder de fraudepiek van 2012 en 2013 (respectievelijk 1003 en 1772 gevallen). Maar dat betekent niet dat de strijd tegen fraude definitief gestreden is. Fraudeurs tonen zich zeer inventief en verfijnen hun bestaande technieken voortdurend. Febelfin roept op om waakzaam te blijven: open geen verdachte e-mails, ga niet in op ongewone telefoonverzoeken en voer alleen op eigen initiatief uw paswoord of response code in op uw kaartlezer of enig ander beveiligingsapparaat.Fraudeurs zijn er nog altijd en je weet niet wat ze zoal bekokstoven. Ze hanteren in elk geval krachtige kwaadaardige software (malware genoemd), en - innovatief als ze zijn - wenden ze gewiekste technieken aan om nietsvermoedende slachtoffers in de val te lokken.Alle betrokken bonafide partijen werken samen aan de verdere uitbouw en actualisering van de cybersecurity. Maar ook gebruikers kunnen zelf het risico van fraude beperken door enkele regels in acht te nemen.Tips voor veilig internetbankieren* Vind je een procedure op je internetbankierenwebsite vreemd en lichtte je bank je vooraf niet in? Onderbreek de sessie en meld het fenomeen aan je bank.* Geef nooit persoonlijke gegevens of (bank)codes door via de telefoon, e-mail of andere internetkanalen.* Beveilig je computer voldoende, zowel de computer zelf als de internetverbinding, rechtstreeks of draadloos (antivirus).* Zet alleen een elektronische handtekening voor een opdracht die je verwacht of waarom je zelf hebt gevraagd.* Surf niet via een link in een e-mail naar de website van je bank om persoonlijke gegevens of codes in te voeren.* Open geen bijlage of link in een e-mail als je die niet helemaal vertrouwt.* Controleer geregeld de stand van je rekening.