"De toekomst van de automobielsector gaat over heel wat meer dan mobiliteit." Als statement kan het tellen. De quote komt van Jean-Marc Ponteville, Press & Public Relations Manager bij D'Ieteren, de invoerder van Volkswagen in ons land. Ze geeft meteen de richting aan waarin de Duitse autobouwer evolueert en maakt duidelijk waarom hij de komende maanden en jaren met heel wat nieuwigheden zal uitpakken.

De doelstelling is daarbij duidelijk: Volkswagen wil in tien jaar tijd 22 miljoen elektrische wagen verkopen. Het zal daarom in die periode maar liefst 70 nieuwe modellen op de markt brengen. Centraal daarbij staat de ID.-familie, een gamma aan elektrisch aangedreven modellen dat de autobouwer de komende jaren uitrolt.

ID.3

Eersteling is de ID.3, een compacte wagen die vanaf eind dit jaar van de band rolt. Hij bundelt al heel wat van de elementen die volgens Volkswagen de auto van de toekomst vormen. "De grote uitdaging bij elektrisch aangedreven voertuigen", zegt Jean-Marc Ponteville, "is de technologie aanbieden aan een acceptabele prijs. Volkswagen maakt geen wagens voor miljonairs, wel voor miljoenen mensen. Wij willen modellen aanbieden die iedereen kan betalen en de ID.3 is daar de eerste van." Wist u trouwens dat Volkswagen in 1996 een elektrisch model van de Golf - dé wagen voor het grote publiek - heeft uitgebracht? Het beperkte rijbereik toen zorgde ervoor dat het bij een korte test bleef.

Met de ID.3 wordt de totale kostprijs van de wagen, inclusief onderhoud, energie... volgens de autoconstructeur meteen een interessant alternatief voor klassiek aangedreven wagens. Bovendien hoeft de energiereserve van ID.3 in de nabije toekomst niet enkel voor de aandrijving van de wagen gebruikt te worden. Jean-Marc Ponteville: "Als je thuiskomt van het werk en het elektriciteitsnet is volop in gebruik, dan kan je met de energie van de wagen bv. je wasmachine laten draaien. 's Nachts, wanneer er minder energie wordt verbruikt, kan je dan je wagen opnieuw opladen. Elektrische wagens openen de weg naar een nieuwe manier om energie te produceren en te gebruiken."

CO2-neutraal

Ook de circulaire economie is volgens Volkswagen een onderdeel van de auto van de toekomst. En ook hier is de ID.3 een symbool: hij wordt CO2-neutraal geproduceerd, stoot door z'n elektrische aandrijving geen CO2 uit en zal ook maximaal gerecycleerd worden.

De belangrijkste uitdaging op vlak van circulaire economie is natuurlijk de batterij. "Dat beseffen we", geeft Jean-Marc Ponteville mee. "Vandaar dat we ze een tweede leven zullen geven als huisbatterij of als een soort powerbank voor elektrische wagens." Dat laatste is volgens Ponteville belangrijk omdat hernieuwbare energie niet voor een constante productie zorgt. Denk maar aan energie op basis van wind of zon. Een buffer zal dus nodig zijn. Volkswagen heeft daartoe een onderzoekscentrum opgericht dat enkel focust op de recyclage van batterijen.

Poppy

Met de lancering van Poppy, de autodeeldienst van D'Ieteren, geeft Volkswagen aan dat autodelen ook een onderdeel van de wagen van de toekomst is. Ook de ID.3 zal de consument binnenkort kunnen delen. En dat staat niet haaks op het business model van een autobouwer, in tegenstelling dat wat we misschien zouden denken.

Poppy Scooters © Morrec

"Vroeger verkochten we wagens", legt Jean-Marc Ponteville het uit. "Nu verkopen we eerder kilometers. Denk maar aan onze leasingoplossingen. Ook het delen van een wagen hoort hierbij. En in de toekomst zullen we vrije tijd verkopen. We zullen de consument immers entertainen terwijl hij van de ene plek naar de andere wordt gebracht door onze wagen."

Quasi autonoom in de file

Om vrije tijd aan te bieden is autonoom rijden natuurlijk een belangrijke sleutel. Dit is waarschijnlijk het element waarop Volkswagen en andere autobouwers nog de meeste vooruitgang moeten boeken. "Er lopen een aantal testprojecten", klinkt het bij Jean-Marc Ponteville. "Zo rijden er in Hamburg een aantal Volkswagens volledig autonoom. In 2010 wonnen we met een Volkswagen Touareg zelfs een wedstrijd met autonoom rijdende wagens in de woestijn."

Het belangrijkste struikelblok is dan ook niet de technologie, maar wel de wetgeving die het mogelijk moet maken dat een autobestuurder geen chauffeur, maar wel passagier is. Op juridisch vlak zijn er nog grote stappen nodig; op technologisch vlak zijn autobouwers als Volkswagen er bijna. Jean-Marc Ponteville: "In de file rijdt een Volkswagen Golf dankzij de Traffic Assistant bijna automatisch. Hij heeft een automatische cruisecontrol en kan remmen, stoppen, vertrekken en accelereren. Daarbij volgt hij de andere wagens, leest hij panelen, blijft hij op de juiste rijstrook... Het is enkel omdat we verder gaan dan mobiliteit dat we nog stappen moeten zetten..."

Car of tomorrow

Dit artikel kadert in een reeks die u als lezer een blik gunt op de evolutie in de auto-industrie en de trends die zich aandienen. Hierin doen een aantal automerken hun visie én ontwikkelingen uit de doeken. Volgende afspraak op 26 juni, waarbij DS aan bod komt. Bekijk hier de andere artikels van de reeks

"De toekomst van de automobielsector gaat over heel wat meer dan mobiliteit." Als statement kan het tellen. De quote komt van Jean-Marc Ponteville, Press & Public Relations Manager bij D'Ieteren, de invoerder van Volkswagen in ons land. Ze geeft meteen de richting aan waarin de Duitse autobouwer evolueert en maakt duidelijk waarom hij de komende maanden en jaren met heel wat nieuwigheden zal uitpakken.De doelstelling is daarbij duidelijk: Volkswagen wil in tien jaar tijd 22 miljoen elektrische wagen verkopen. Het zal daarom in die periode maar liefst 70 nieuwe modellen op de markt brengen. Centraal daarbij staat de ID.-familie, een gamma aan elektrisch aangedreven modellen dat de autobouwer de komende jaren uitrolt. Eersteling is de ID.3, een compacte wagen die vanaf eind dit jaar van de band rolt. Hij bundelt al heel wat van de elementen die volgens Volkswagen de auto van de toekomst vormen. "De grote uitdaging bij elektrisch aangedreven voertuigen", zegt Jean-Marc Ponteville, "is de technologie aanbieden aan een acceptabele prijs. Volkswagen maakt geen wagens voor miljonairs, wel voor miljoenen mensen. Wij willen modellen aanbieden die iedereen kan betalen en de ID.3 is daar de eerste van." Wist u trouwens dat Volkswagen in 1996 een elektrisch model van de Golf - dé wagen voor het grote publiek - heeft uitgebracht? Het beperkte rijbereik toen zorgde ervoor dat het bij een korte test bleef.Met de ID.3 wordt de totale kostprijs van de wagen, inclusief onderhoud, energie... volgens de autoconstructeur meteen een interessant alternatief voor klassiek aangedreven wagens. Bovendien hoeft de energiereserve van ID.3 in de nabije toekomst niet enkel voor de aandrijving van de wagen gebruikt te worden. Jean-Marc Ponteville: "Als je thuiskomt van het werk en het elektriciteitsnet is volop in gebruik, dan kan je met de energie van de wagen bv. je wasmachine laten draaien. 's Nachts, wanneer er minder energie wordt verbruikt, kan je dan je wagen opnieuw opladen. Elektrische wagens openen de weg naar een nieuwe manier om energie te produceren en te gebruiken."Ook de circulaire economie is volgens Volkswagen een onderdeel van de auto van de toekomst. En ook hier is de ID.3 een symbool: hij wordt CO2-neutraal geproduceerd, stoot door z'n elektrische aandrijving geen CO2 uit en zal ook maximaal gerecycleerd worden.De belangrijkste uitdaging op vlak van circulaire economie is natuurlijk de batterij. "Dat beseffen we", geeft Jean-Marc Ponteville mee. "Vandaar dat we ze een tweede leven zullen geven als huisbatterij of als een soort powerbank voor elektrische wagens." Dat laatste is volgens Ponteville belangrijk omdat hernieuwbare energie niet voor een constante productie zorgt. Denk maar aan energie op basis van wind of zon. Een buffer zal dus nodig zijn. Volkswagen heeft daartoe een onderzoekscentrum opgericht dat enkel focust op de recyclage van batterijen.Met de lancering van Poppy, de autodeeldienst van D'Ieteren, geeft Volkswagen aan dat autodelen ook een onderdeel van de wagen van de toekomst is. Ook de ID.3 zal de consument binnenkort kunnen delen. En dat staat niet haaks op het business model van een autobouwer, in tegenstelling dat wat we misschien zouden denken."Vroeger verkochten we wagens", legt Jean-Marc Ponteville het uit. "Nu verkopen we eerder kilometers. Denk maar aan onze leasingoplossingen. Ook het delen van een wagen hoort hierbij. En in de toekomst zullen we vrije tijd verkopen. We zullen de consument immers entertainen terwijl hij van de ene plek naar de andere wordt gebracht door onze wagen."Om vrije tijd aan te bieden is autonoom rijden natuurlijk een belangrijke sleutel. Dit is waarschijnlijk het element waarop Volkswagen en andere autobouwers nog de meeste vooruitgang moeten boeken. "Er lopen een aantal testprojecten", klinkt het bij Jean-Marc Ponteville. "Zo rijden er in Hamburg een aantal Volkswagens volledig autonoom. In 2010 wonnen we met een Volkswagen Touareg zelfs een wedstrijd met autonoom rijdende wagens in de woestijn."Het belangrijkste struikelblok is dan ook niet de technologie, maar wel de wetgeving die het mogelijk moet maken dat een autobestuurder geen chauffeur, maar wel passagier is. Op juridisch vlak zijn er nog grote stappen nodig; op technologisch vlak zijn autobouwers als Volkswagen er bijna. Jean-Marc Ponteville: "In de file rijdt een Volkswagen Golf dankzij de Traffic Assistant bijna automatisch. Hij heeft een automatische cruisecontrol en kan remmen, stoppen, vertrekken en accelereren. Daarbij volgt hij de andere wagens, leest hij panelen, blijft hij op de juiste rijstrook... Het is enkel omdat we verder gaan dan mobiliteit dat we nog stappen moeten zetten..."