Volkswagen werkt elektriserend

Volkswagen neemt het voortouw bij investeringen in elektromobiliteit en de energietransitie. De Group volgt een ambitieus plan ‘Way to Zero’, dat de onderneming naar een CO2-uitstoot van nul moet brengen, zowel voor haar modellen als voor haar fabrieken. Modellen die al succesvol zijn en die geen afbreuk doen aan het rijplezier.

De geschiedschrijving van de automobiel laat er geen twijfel over bestaan: Volkswagen heeft altijd veel geïnvesteerd in technologische vernieuwing. De eerste elektrische Golf dateert van 1996 maar kreeg geen opvolger. Volgens woordvoerder Jean-Marc Ponteville waren de omstandigheden niet ideaal voor elektrische aandrijving. Vandaag is de situatie heel anders: nieuwe batterij- en oplaadtechnologieën maken het mogelijk de CO2-uitstoot drastisch te verminderen zonder iets aan gebruikscomfort in te boeten. Elektrische aandrijving is ook de beste oplossing qua efficiëntie en kosten om thermische motoren, die te vervuilend zijn, te vervangen. Intussen wordt de ontwikkeling van het netwerk van laadpalen voortgezet. In ons land draagt EDI, een filiaal van D’Ieteren, actief bij tot deze ontwikkeling en vergemakkelijkt zo de overgang naar elektrische mobiliteit.

Duurzame e-mobiliteit voor iedereen

“Volkswagen wil duurzame e-mobiliteit democratiseren en toegankelijk maken voor iedereen. Ons strategisch plan ‘Way to Zero’ beschrijft hoe ons bedrijf en onze producten tegen 2050 klimaatneutraal zullen zijn. Elektrische aandrijving is nog maar het begin: tegen 2030 moet de CO2-uitstoot per voertuig met 40 procent naar omlaag en zal minstens 70 procent van onze verkoop in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto’s. Het uiteindelijke doel is de elektrificatie van alle nieuwe wagens. Volkswagen lanceert daarom minstens één nieuwe elektrische auto per jaar. Daarnaast investeren wij tot 2025 zo’n 14 miljard in decarbonisatie: van productie over gebruik tot recycling, iedereen moet zijn steentje bijdragen. Nu al worden alle ID-modellen CO2-neutraal gefabriceerd en CO2-neutraal aan de klant geleverd.”

Volkswagen werkt elektriserend

“De ‘Way to Zero’ visie is onze roadmap voor een effectieve klimaatbescherming maar houdt ook een oproep in tot dialoog én samenwerking tussen bedrijven, politiek en samenleving. De decarbonisatie van mobiliteit gaat de mogelijkheden van één constructeur te boven en vereist de medewerking van alle actoren.”

Duurzaam én sportief

Na de ID.3 in 2020 en de ID.4 begin dit jaar introduceert Volkswagen nu de ID.4 GTX, een gespierde allrounder die duurzaamheid en sportiviteit combineert. De GTX is uitgerust met twee elektromotoren die ieder één as aandrijven. Samen leveren ze een vermogen van 299 pk en functioneren ze als elektrisch vierwielaandrijfsysteem. Dat zorgt op elk moment voor het ideale evenwicht tussen maximale efficiëntie en hoog vermogen. De ID.4 GTX spurt in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u, de elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 180 km/u. De accu met een capaciteit van 77 kWh garandeert een autonomie tot 480 kilometer en kan dankzij een laadvermogen van 125 kW snel weer worden opgeladen.

Volkswagen werkt elektriserend

Boek nu een proefrit met de VW ID.4 GTX, klik HIER

Net als de andere ID.4-modellen is de GTX standaard uitgerust met de modernste toebehoren en systemen die de veiligheid en het comfort verhogen. Het bedieningsconcept is compact én intuïtief. De interieurdesigners hebben alle fysieke toetsen en schakelaars verbannen, waardoor er een strak en modern dashboard is ontstaan.

Een aanrader in elk opzicht

De GTX, het nieuwe ID.4 topmodel in het segment van de VW Tiguan, is een zeer veelzijdige auto met evenveel plaatsruimte als een SUV uit het hogere prijssegment met wie hij de allernieuwste assistentie- en infotainmentsystemen deelt. Voor wie effectief wil bijdragen aan een gezondere en meer duurzame wereld is de ID.4 GTX een echte aanrader, omdat die duurzaamheid en sportiviteit op een voorbeeldige wijze combineert.

Volkswagen werkt elektriserend

Zoals gezegd wordt de ID-familie vanaf nu elk jaar uitgebreid met minstens één nieuw model. Voor 2022 worden er dat zelfs twee: de ID.5 is een SUV Coupé en de ID.BUZZ een monovolume die herinnert aan het iconische VW Busje.

Technische specificaties –Volkswagen ID.4 GTX

Gecombineerd stroomverbruik : 18 – 19,2 kWh

Aandrijving : vierwielaandrijving

Maximum vermogen : 299 pk

Maximaal rijbereik: tot 480 km (WLTP)

Maximum laadtijd : van 38 min (DC 125kW 5-80%) tot 7.30 u. (AC 11kW)

Accutype/accucapaciteit : lithium-ion/77 kWh

Topsnelheid : 180 km/u

Acceleratie 0-100 km/u : 6,2 sec.

Prijs vanaf : 52.955 euro

Meer info op www.volkswagen.be

Volg de volledige reeks ook op www.knack.be/RoadtoEV