Met de Kever en Golf beschikt Volkswagen over twee iconische modellen die een vooraanstaande plaats innemen in de geschiedenis van de automobiel én de weg hebben geëffend naar de koppositie die Volkswagen sinds 2017 in de internationale automobielwereld bekleedt.

Elektrisch autorijden toegankelijk maken voor iedereen

Door corona heeft de aflevering van de Volkswagen ID.3 enkele maanden vertraging opgelopen. Dat zal nu eind september gebeuren. Van de nieuwkomer zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville dat die een nieuw autotijdperk inluidt en de doorbraak van de elektrische auto zal forceren. "De ID.3 bezit alle kwaliteiten om in de voetsporen van de Golf te treden en op zijn beurt autogeschiedenis te schrijven. De ID.3 is het eerste model op basis van het revolutionaire MEB-platform dat Volkswagen heeft ontwikkeld voor zijn nieuwe generatie elektrische auto's en dat ook door andere constructeurs gebruikt zal worden. Door zijn baanbrekend concept biedt de ID.3 verrassend veel ruimte binnenin en beschikt die over een ideale 50/50 gewichtsverdeling. In combinatie met achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt - de accu is geïntegreerd in de bodem van de wagen - zorgt dat enerzijds voor een zeer veilig én sportief rijgedrag en anderzijds voor buitengewoon veel rijplezier."

"De ID.3 zal leverbaar zijn met drie batterijvarianten, in zijn krachtigste versie zal de nieuwkomer een autonomie van 550 kilometer hebben. Nog belangrijker is dat de ID.3 in zijn goedkoopste uitvoering minder dan 30.000 euro kost. Daarmee wil Volkswagen elektrisch autorijden toegankelijk maken voor iedereen. De ID.3 is de voorbode van een hele reeks ID-modellen, grotere en kleinere. Dat betekent niet dat ik verwacht dat iedereen meteen een elektrische auto gaat kopen. Soms is dat zelfs niet aangewezen omdat je thuis- of werksituatie niet toelaat om je wagen op te laden of omdat je dagelijks honderden kilometers moet afleggen."

CO2-neutrale mobiliteit

Jean-Marc Ponteville: "De ambitie van Volkswagen bestaat erin naar CO2-neutrale mobiliteit te evolueren. De ID.3 is de eerste stap in die richting met een koolstofneutrale balans over de volledige productieketen. Dat begint met fabrieken die uitsluitend gebruikmaken van energie uit natuurlijke bronnen en eindigt met een CO2-neutrale recyclage. De IONITY-laadpalen zullen 100 procent hernieuwbare stroom gebruiken. Wanneer onderweg CO2-uitstoot onvermijdelijk is, wordt deze gecompenseerd door investeringen in klimaatbeschermingsprojecten. Zero-uitstoot bestaat niet!"

Waar of niet waar?

Over elektrisch rijden bestaan vele mythes, verzonnen verhalen waarop tegenstanders zich beroepen om hun argumenten kracht bij te zetten terwijl die in feite op onwaarheden berusten. Wij hebben er enkele op een rijtje gezet.

1. Te duur voor Jan Modaal

De implementatie van baanbrekende technologie kost veel geld wat maakt dat een elektrische auto meestal duurder is in aankoop. Niet zo in het geval van de VW ID.3 want die kost in zijn basisuitvoering net evenveel als een Golf TDI. Maak je een optelsom van alle kosten over de hele levensduur van de wagen en houd je ook rekening met de fiscale aftrekken, valt de TCO (total cost of ownership) uit in het voordeel van de elektrische auto. Naarmate die in grotere aantallen wordt geproduceerd, gaat het prijskaartje naar beneden.

2. Kleine actieradius

De autonomie van een elektrische auto is kleiner dan die van een diesel maar bij elke update vergroot zijn actieradius richting 400 à 500 kilometer. Dat volstaat voor dagelijks gebruik. Uit een grootschalige bevraging van de lezers van de Roularta-magazines blijkt dat die gemiddeld minder dan 50 kilometer per dag rijden. Wie dagelijks honderden kilometer moet afleggen, is beter af met een moderne diesel.

3. Te weinig laadpalen, te lange laadduur

Deze kritiek is achterhaald. Zeven op de tien laadacties gebeuren thuis of op het werk. De energieleveranciers zijn bovendien een grote inhaalbeweging gestart waardoor de openbare laadinfrastructuur in versneld tempo wordt uitgebreid. Van de volgende generatie accu's is geweten dat die drie keer meer energie zal leveren en vijf keer sneller zal opladen.

4. Elektrische auto's vormen een gevaar voor voetgangers

De nieuwste generatie elektrische auto's is uitgerust met de modernste rijhulp- en veiligheidssystemen die de wagen afremmen en/of tot stilstand brengen van zodra de sensoren een voetganger op de rijweg detecteren. Vanaf een snelheid van zo'n 30 km/u produceert de ID.3 een futuristische sound die de andere weggebruikers waarschuwt voor een naderend voertuig.

Met de Kever en Golf beschikt Volkswagen over twee iconische modellen die een vooraanstaande plaats innemen in de geschiedenis van de automobiel én de weg hebben geëffend naar de koppositie die Volkswagen sinds 2017 in de internationale automobielwereld bekleedt. Door corona heeft de aflevering van de Volkswagen ID.3 enkele maanden vertraging opgelopen. Dat zal nu eind september gebeuren. Van de nieuwkomer zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville dat die een nieuw autotijdperk inluidt en de doorbraak van de elektrische auto zal forceren. "De ID.3 bezit alle kwaliteiten om in de voetsporen van de Golf te treden en op zijn beurt autogeschiedenis te schrijven. De ID.3 is het eerste model op basis van het revolutionaire MEB-platform dat Volkswagen heeft ontwikkeld voor zijn nieuwe generatie elektrische auto's en dat ook door andere constructeurs gebruikt zal worden. Door zijn baanbrekend concept biedt de ID.3 verrassend veel ruimte binnenin en beschikt die over een ideale 50/50 gewichtsverdeling. In combinatie met achterwielaandrijving en een laag zwaartepunt - de accu is geïntegreerd in de bodem van de wagen - zorgt dat enerzijds voor een zeer veilig én sportief rijgedrag en anderzijds voor buitengewoon veel rijplezier.""De ID.3 zal leverbaar zijn met drie batterijvarianten, in zijn krachtigste versie zal de nieuwkomer een autonomie van 550 kilometer hebben. Nog belangrijker is dat de ID.3 in zijn goedkoopste uitvoering minder dan 30.000 euro kost. Daarmee wil Volkswagen elektrisch autorijden toegankelijk maken voor iedereen. De ID.3 is de voorbode van een hele reeks ID-modellen, grotere en kleinere. Dat betekent niet dat ik verwacht dat iedereen meteen een elektrische auto gaat kopen. Soms is dat zelfs niet aangewezen omdat je thuis- of werksituatie niet toelaat om je wagen op te laden of omdat je dagelijks honderden kilometers moet afleggen." Jean-Marc Ponteville: "De ambitie van Volkswagen bestaat erin naar CO2-neutrale mobiliteit te evolueren. De ID.3 is de eerste stap in die richting met een koolstofneutrale balans over de volledige productieketen. Dat begint met fabrieken die uitsluitend gebruikmaken van energie uit natuurlijke bronnen en eindigt met een CO2-neutrale recyclage. De IONITY-laadpalen zullen 100 procent hernieuwbare stroom gebruiken. Wanneer onderweg CO2-uitstoot onvermijdelijk is, wordt deze gecompenseerd door investeringen in klimaatbeschermingsprojecten. Zero-uitstoot bestaat niet!"Over elektrisch rijden bestaan vele mythes, verzonnen verhalen waarop tegenstanders zich beroepen om hun argumenten kracht bij te zetten terwijl die in feite op onwaarheden berusten. Wij hebben er enkele op een rijtje gezet.1. Te duur voor Jan ModaalDe implementatie van baanbrekende technologie kost veel geld wat maakt dat een elektrische auto meestal duurder is in aankoop. Niet zo in het geval van de VW ID.3 want die kost in zijn basisuitvoering net evenveel als een Golf TDI. Maak je een optelsom van alle kosten over de hele levensduur van de wagen en houd je ook rekening met de fiscale aftrekken, valt de TCO (total cost of ownership) uit in het voordeel van de elektrische auto. Naarmate die in grotere aantallen wordt geproduceerd, gaat het prijskaartje naar beneden.2. Kleine actieradiusDe autonomie van een elektrische auto is kleiner dan die van een diesel maar bij elke update vergroot zijn actieradius richting 400 à 500 kilometer. Dat volstaat voor dagelijks gebruik. Uit een grootschalige bevraging van de lezers van de Roularta-magazines blijkt dat die gemiddeld minder dan 50 kilometer per dag rijden. Wie dagelijks honderden kilometer moet afleggen, is beter af met een moderne diesel. 3. Te weinig laadpalen, te lange laadduurDeze kritiek is achterhaald. Zeven op de tien laadacties gebeuren thuis of op het werk. De energieleveranciers zijn bovendien een grote inhaalbeweging gestart waardoor de openbare laadinfrastructuur in versneld tempo wordt uitgebreid. Van de volgende generatie accu's is geweten dat die drie keer meer energie zal leveren en vijf keer sneller zal opladen. 4. Elektrische auto's vormen een gevaar voor voetgangersDe nieuwste generatie elektrische auto's is uitgerust met de modernste rijhulp- en veiligheidssystemen die de wagen afremmen en/of tot stilstand brengen van zodra de sensoren een voetganger op de rijweg detecteren. Vanaf een snelheid van zo'n 30 km/u produceert de ID.3 een futuristische sound die de andere weggebruikers waarschuwt voor een naderend voertuig.