SUV-segment blijft groeien

Ze werden afgeschilderd als energieverslindende en milieuvervuilende monsters op wielen, als een potentieel gevaar voor de andere weggebruikers. Maar de klanten lieten zich niet van de wijs brengen: in een teruglopende automarkt stijgt de SUV-verkoop jaar na jaar en het einde van de hausse is nog niet in zicht.

“De SUV is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld,” dat zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de Belgische Automobielfederatie Febiac in een commentaar op de aanhoudend sterke groei – plus 44,79 procent over de laatste vijf jaar – van het SUV-segment in ons land. “SUV’s vormen een aantrekkelijk alternatief voor de berlines waarvan zij zijn afgeleid. Ze delen dezelfde onderdelen en motorisaties én situeren zich in dezelfde prijs- en taxatieklasse. Ze onderscheiden zich van gewone personenwagens door hun jong en dynamisch imago. In de perceptie van de mensen staan zij voor avontuur, vakantie en vrijetijd. Kijken we naar de inschrijvingsstatistieken, zien we dat het gros van de SUV-kopers niet geïnteresseerd is in off-road. Slechts een kleine minderheid kiest effectief voor vierwielaandrijving.” Bij enkele van de meest verkochte modellen is vierwielaandrijving niet eens een optie. Zo wordt SUV wel een zeer ruim omschreven begrip en dekt de vlag niet altijd de lading.

Constructeurs anticiperen op kritiek

Tot voor enkele jaren lagen monovolumes goed in de markt maar die verliezen nu massaal klanten aan de SUV’s. Joost Kaesemans (Febiac): “Monovolumes zijn ruime en praktische gezinswagens maar worden gepercipieerd als een ‘mama-en-papa’ auto. In een wereld vol van symboliek hebben ze hun imago tegen, in de ogen van de klant zijn ze out. En die heeft altijd het laatste woord!”

Joost Kaesemans, woordvoerder van de Belgische Automobielfederatie Febiac.
Joost Kaesemans, woordvoerder van de Belgische Automobielfederatie Febiac.© JJ De Neyer

Tot voor enkele jaren werden SUV’s afgeschilderd als energieverslindende en milieuvervuilende monsters op wielen, als een potentieel gevaar voor de andere weggebruikers. De publieke opinie is niet meegegaan in dit verhaal.

Joost Kaesemans: “Ik kan niet ontkennen dat in sommige media stemming werd gemaakt tegen het fenomeen SUV – deels terecht, deels onterecht, zoals dat meestal het geval is. De autoconstructeurs hebben de kritiek ter harte genomen en hebben hun ingenieurs en designers opdracht gegeven rekening te houden met wat leeft bij de mensen. Vergelijk de nieuwe generatie SUV’s met de vorige en je ziet een wereld van verschil. Design is een belangrijk aandachtspunt geworden, het plompe voorkomen heeft plaats gemaakt voor een gespierde look mét vloeiende lijnen. Daardoor is de luchtweerstandscoëfficiënt flink naar omlaag gegaan en dat resulteert – in combinatie met een forse gewichtsreducering – in een lager verbruik dat het niveau van een berline benadert. Auto’s die minder verbruiken, die minder log en zwaar zijn, stoten ook minder CO2 uit. Ook hier is het verschil tussen een SUV en berline quasi verwaarloosbaar geworden. Dat alles heeft ertoe geleid dat de kritiek verstomd is en dat nu bijna één op de vijf nieuwe inschrijvingen in ons land een SUV is.”

SUV verhoogt het veiligheidsgevoel

SUV’s ogen niet alleen jong en dynamisch, ze bieden ook een reeks voordelen en kwaliteiten die een berline of break niet bezit. Zo verloopt het in- en uitstappen vlotter. Door de hogere zitpositie beschikken bestuurder en passagier(s) over een beter overzicht over het verkeer waardoor die zich beter beschermd voelen. Vooral bij vrouwen en senioren speelt dat subjectief gevoel van veiligheid een grote rol bij de keuze van een nieuwe wagen.

Joost Kaesemans: “De nieuwe generatie SUV’s is ook objectief gezien zeer veilig. Vergelijken we hun remafstand met die van een berline verschilt die nauwelijks. Door hun specifieke constructie bieden zij de zwakke weggebruiker daarenboven een betere bescherming bij een aanrijding. Omdat er meer ruimte zit tussen de motorkap en het motorblok verkleint het risico op zware verwondingen. Het surplus aan ruimte functioneert als een soort vangnet en absorbeert de krachten die vrijkomen.”

Groei van 44,79 procent

Omdat een SUV dezelfde onderdelen en motoren gebruikt als de berline waarvan hij is afgeleid, liggen ook de prestaties, het weggedrag en rijcomfort op nagenoeg hetzelfde niveau. Dat bewijst dat de constructeurs gepast hebben gereageerd op de opmerkingen van de klant, die op zijn beurt de weg naar de SUV heeft gevonden. Het nichesegment van weleer heeft zich ontwikkeld tot een volwaardige modellenreeks, met voor elk wat wils. Het hoekige werkpaard heeft zijn oude gewaden afgelegd en presenteert zich nu als een dynamische en veelzijdige allrounder die ook nog eens in de smaak valt van vrouwen én senioren aanspreekt. Een breder doelpubliek is niet mogelijk. De boodschap is dus goed aangekomen bij de klant. Dat bewijzen de inschrijvingsstatistieken: plus 44,79 procent over de voorbije vijf jaar, dat zegt alles.

Evolutie SUV-inschrijvingen 2010 – 2014

2010 : 62.686 (547.347*)

2011 : 74.446 (572.211*)

2012 : 75.231 (486.737*)

2013 : 84.272 (486.065*)

2014 : 91.022 (482.939*)

*Totaal aantal verkochte nieuwe wagens

Over een periode van vijf jaar liep de globale autoverkoop in ons land terug met 64.408 wagens (- 11,77 %). In dezelfde tijdspanne steeg de SUV-verkoop met 28.336 auto’s (+ 44,79 %).