Onder de automerken neemt Mazda een aparte plaats in door het puristische 'Kodo-design' van zijn modellen en door zijn innoverende Skyactiv-motorentechnologie. Kort samengevat komt die er onder andere op neer dat de compressieverhouding van de benzinemotoren wordt verhoogd, wat resulteert in 15 procent meer koppel en 15 procent minder verbruik én uitstoot van CO2 en NOx.

Mazda gebruikt vanuit ecologisch oogpunt milieuvriendelijke materialen

Extra keuzemogelijkheden

Om te kunnen voldoen aan de Europese CO2-doelstelling van 95 g/km breidt Mazda zijn gamma uit met een volledig elektrisch aangedreven model, de All-New MX-30. De compacte SUV maakt gebruik van de technische basis van de CX-30 maar beschikt over een 100% elektrische e-SKYACTIV-aandrijving. De MX-30 onderscheidt zich door een verschillend koetswerk- en interieurdesign. Daarbij springen de tegengesteld openende achterdeuren en afwezigheid van een B-stijl in het oog, een knipoog naar de Mazda RX-8 van weleer. De toepassing is origineel en vergemakkelijkt het in- en uitstappen, maar vergt gewenning. Binnenin herinnert het mensgerichte interieur aan de CX-30 en ligt de klemtoon op perfecte ergonomie. Nieuw is de zwevende middenconsole met digitale aircomodule en specifieke versnellingspook. Vermeldenswaard vanuit ecologisch oogpunt is dat Mazda milieuvriendelijke materialen gebruikt. De binnenkant van de deuren bestaat deels uit gerecycleerde PET-flessen, het optionele leer is in feite een veganistische lookalike. Het rubber op de middenconsole is vervangen door kurk, een verwijzing naar de eerste industriële activiteit van het merk. Honderd jaar geleden fabriceerde Mazda immers kurk.

Mazda doet niet mee aan het pk-opbod

Het grote verschil zit hem in de aandrijving: in de MX-30 worden de voorwielen aangedreven door een elektromotor (143 pk) die wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een vermogen van 35,5 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 19,0 kWh resulteert dat in een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 140 km/u. Optrekken van 0 tot 100 km/u doet ie in 9,7 seconden.

Dat zijn geen nieuwe recordwaarden voor een full electric. Mazda-woordvoerder Peter Gemoets spreekt van een weloverwogen keuze: "Elektrische aandrijving is in eerste instantie bedoeld om de schadelijke impact van het autorijden op het leefmilieu in het algemeen en de luchtkwaliteit in het bijzonder zoveel mogelijk te beperken. Welnu, hoe zwaarder en sneller een auto is, hoe meer energie die verbruikt en hoe meer hij vervuilt, als die energiebron niet helemaal schoon is. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Vandaar de keuze voor een compacte en lichte batterij, die minder weegt, en voor een minder krachtige elektromotor. Wij doen niet mee aan het pk-opbod, met de MX-30 focust Mazda op de essentie van elektrisch autorijden! Wat heb ik in de stad aan flitsende sportwagenprestaties? Zelfs op de autoweg geldt een snelheidslimiet van 120 km/u. Wat betreft het rijbereik verwijs ik naar een recent lezersonderzoek door Roularta Research waaruit blijkt dat 7 op 10 Belgen minder dan 50 kilometer per dag afleggen met de auto."

Gemoets wijst ook op de verwarring in de geesten van de mensen over elektrisch autorijden. "Zero-uitstoot bestaat niet! Bij de berekening van de CO2-uitstoot moet je appelen met appelen vergelijken en rekening houden met de uitstoot over het volledige verloop van het productieproces, van 'Well-to-Wheel', inclusief de recyclage van de batterijen. Veel hangt ook af van de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Gebeurt dat met hernieuwbare energie of met steen- of bruinkool? Wij moeten bovendien erkennen én durven toegeven dat een elektrische auto niet voor iedereen een interessante optie is en afhangt van waar je woont en werkt. Dat bepaalt of je thuis kunt opladen en hoeveel kilometers je per dag moet afleggen. Mazda werkt overigens aan de ontwikkeling van een compacte wankelmotor, die kan worden ingezet als range extender waardoor je de occasionele langere rit niet meer moet onderbreken om onderweg bij te laden. De komende jaren voorzien wij daarenboven een uitbreiding van ons gamma met enkele plug-in hybridemodellen op basis van de Mazda M Hybrid-technologie en de nieuwe vorig jaar gelanceerde SKYACTIV-X-motor, een arme-mengsel-benzinemotor die functioneert door compressie. Die productontwikkeling kadert in de Sustainable ZoomZoom 2030-strategie en ons engagement om de CO2-uitstoot van onze auto's tegen 2030 met 50% te verminderen."

Meer info op www.mazda.be

Onder de automerken neemt Mazda een aparte plaats in door het puristische 'Kodo-design' van zijn modellen en door zijn innoverende Skyactiv-motorentechnologie. Kort samengevat komt die er onder andere op neer dat de compressieverhouding van de benzinemotoren wordt verhoogd, wat resulteert in 15 procent meer koppel en 15 procent minder verbruik én uitstoot van CO2 en NOx. Om te kunnen voldoen aan de Europese CO2-doelstelling van 95 g/km breidt Mazda zijn gamma uit met een volledig elektrisch aangedreven model, de All-New MX-30. De compacte SUV maakt gebruik van de technische basis van de CX-30 maar beschikt over een 100% elektrische e-SKYACTIV-aandrijving. De MX-30 onderscheidt zich door een verschillend koetswerk- en interieurdesign. Daarbij springen de tegengesteld openende achterdeuren en afwezigheid van een B-stijl in het oog, een knipoog naar de Mazda RX-8 van weleer. De toepassing is origineel en vergemakkelijkt het in- en uitstappen, maar vergt gewenning. Binnenin herinnert het mensgerichte interieur aan de CX-30 en ligt de klemtoon op perfecte ergonomie. Nieuw is de zwevende middenconsole met digitale aircomodule en specifieke versnellingspook. Vermeldenswaard vanuit ecologisch oogpunt is dat Mazda milieuvriendelijke materialen gebruikt. De binnenkant van de deuren bestaat deels uit gerecycleerde PET-flessen, het optionele leer is in feite een veganistische lookalike. Het rubber op de middenconsole is vervangen door kurk, een verwijzing naar de eerste industriële activiteit van het merk. Honderd jaar geleden fabriceerde Mazda immers kurk. Het grote verschil zit hem in de aandrijving: in de MX-30 worden de voorwielen aangedreven door een elektromotor (143 pk) die wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een vermogen van 35,5 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 19,0 kWh resulteert dat in een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 140 km/u. Optrekken van 0 tot 100 km/u doet ie in 9,7 seconden.Dat zijn geen nieuwe recordwaarden voor een full electric. Mazda-woordvoerder Peter Gemoets spreekt van een weloverwogen keuze: "Elektrische aandrijving is in eerste instantie bedoeld om de schadelijke impact van het autorijden op het leefmilieu in het algemeen en de luchtkwaliteit in het bijzonder zoveel mogelijk te beperken. Welnu, hoe zwaarder en sneller een auto is, hoe meer energie die verbruikt en hoe meer hij vervuilt, als die energiebron niet helemaal schoon is. Dat geldt ook voor een elektrische auto. Vandaar de keuze voor een compacte en lichte batterij, die minder weegt, en voor een minder krachtige elektromotor. Wij doen niet mee aan het pk-opbod, met de MX-30 focust Mazda op de essentie van elektrisch autorijden! Wat heb ik in de stad aan flitsende sportwagenprestaties? Zelfs op de autoweg geldt een snelheidslimiet van 120 km/u. Wat betreft het rijbereik verwijs ik naar een recent lezersonderzoek door Roularta Research waaruit blijkt dat 7 op 10 Belgen minder dan 50 kilometer per dag afleggen met de auto."Gemoets wijst ook op de verwarring in de geesten van de mensen over elektrisch autorijden. "Zero-uitstoot bestaat niet! Bij de berekening van de CO2-uitstoot moet je appelen met appelen vergelijken en rekening houden met de uitstoot over het volledige verloop van het productieproces, van 'Well-to-Wheel', inclusief de recyclage van de batterijen. Veel hangt ook af van de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Gebeurt dat met hernieuwbare energie of met steen- of bruinkool? Wij moeten bovendien erkennen én durven toegeven dat een elektrische auto niet voor iedereen een interessante optie is en afhangt van waar je woont en werkt. Dat bepaalt of je thuis kunt opladen en hoeveel kilometers je per dag moet afleggen. Mazda werkt overigens aan de ontwikkeling van een compacte wankelmotor, die kan worden ingezet als range extender waardoor je de occasionele langere rit niet meer moet onderbreken om onderweg bij te laden. De komende jaren voorzien wij daarenboven een uitbreiding van ons gamma met enkele plug-in hybridemodellen op basis van de Mazda M Hybrid-technologie en de nieuwe vorig jaar gelanceerde SKYACTIV-X-motor, een arme-mengsel-benzinemotor die functioneert door compressie. Die productontwikkeling kadert in de Sustainable ZoomZoom 2030-strategie en ons engagement om de CO2-uitstoot van onze auto's tegen 2030 met 50% te verminderen." Meer info op www.mazda.be