"Vanaf 2025 worden alle nieuwe Jaguar-modellen elektrisch aangedreven", zo kondigde Jaguar-topman Thierry Bolloré aan begin dit jaar. Het nieuws sloeg in als een bom. Reimagine, het nieuwe strategische plan van de autogroep Jaguar Land Rover, spreekt over "de wedergeboorte van Jaguar als zuiver elektrisch luxeautomerk met een spectaculair nieuw gamma en verleidelijk design". Jaguar realiseert driekwart van zijn omzet met zijn drie SUV-modellen waarvan de full electric I-PACE de bekendste is - in 2019 verkozen tot Auto van het Jaar.

Boek nu een proefrit met de Jaguar I-PACE, klik HIER

Focus op duurzaamheid en innovatief design

De toekomstige generatie modellen betekent een nieuwe episode in de geschiedenis van het roemrijke merk, met nog meer nadruk op exclusiviteit, kwaliteit, design en duurzaamheid. Chief Creative Officer Gerry McGovern zal al zijn kunde en klasse goed kunnen gebruiken om vorm te geven aan de nieuwe identiteit van Jaguar. McGovern behoort tot de meest creatieve en invloedrijke autodesigners van zijn generatie. De toekomstige modellen van Jaguar zullen gebruikmaken van het EMA-platform (Electric Modular Architecture), daarnaast moet de volledige toeleverings- en productieketen koolstofvrij zijn tegen 2039. Bedoeling van Jaguar is ook koploper te worden inzake duurzaamheid. Een team van specialisten ontwikkelt daartoe innovatieve technologieën en duurzame materialen.

Minder wordt meer

De beoogde upgrade van premium- naar luxemerk getuigt van ambitie en moed, een moeilijke maar geen onmogelijke opgave. Voor topman Bolloré is de nieuwe koersrichting nodig om als nichemerk een sterke aanwezigheid te behouden in een autowereld in volle transitie. Jaguar heeft doorheen zijn geschiedenis veel knowhow en ervaring opgedaan met het vervaardigen van luxeauto's en weet als geen ander hoe het moet inspelen op de behoeften en wensen van een gegoed en design minded publiek dat ook van sportief autorijden houdt.

Een belangrijk onderdeel van het nieuwe strategische plan bestaat erin de productiecapaciteit terug te schroeven naar een niveau dat het exclusieve karakter van de toekomstige Jaguar-modellen moet garanderen. Minder wordt meer!

Koken kost geld

Volgens Jaguar-woordvoerster Annick Van Cauwenberge komt de omslag just in time, na tien bijzonder succesvolle jaren waarin Jaguar is uitgegroeid tot een challenger van de Duitse premiummerken. "Na de overname van Jaguar Land Rover door Tata Motors heeft Jaguar een spectaculaire groei gekend, is ons gamma fors uitgebreid met onder andere drie SUV-modellen en hebben wij in het SUV-segment een pioniersrol vervuld door als eerste premiummerk een full electric SUV in de markt te zetten. Nu zijn we aangekomen op een keerpunt in de geschiedenis van de automobiel, mobiliteit krijgt een compleet nieuwe inhoud en dimensie waarbij de meeste aandacht uitgaat naar elektrificatie en autonoom rijden. De ontwikkeling van nieuwe modellen en baanbrekende technologieën kost echter handenvol geld. Om gelijke tred te kunnen houden met onze Duitse concurrenten beschikken we als nichemerk over te weinig financiële middelen, we moeten daar niet flauw over doen. Vandaar de beslissing om niet langer te focussen op meer volume maar op meer exclusiviteit. Onze toekomstige modellen zullen volledig elektrisch zijn en qua look & feel nauwer aansluiten bij exclusieve luxemerken. Wij zullen ons modellenaanbod reduceren en naar een nog hoger kwaliteitsniveau tillen. Vraag me niet uit hoeveel modellen ons gamma na 2025 zal bestaan en hoe die er zullen uitzien. Dat zijn vragen waarop enkel Gerry McGovern, onze Chief Creative Officer, het antwoord kan geven. Hij heeft bij Land Rover kunde en durf getoond en bewezen tot grootse creaties in staat te zijn. Wij hebben het volste vertrouwen dat hij die krachttoer zal herhalen bij Jaguar."

Waar een wil is, is een weg

Wat betreft de impact van de nieuwe koersrichting op de huidige activiteiten van Jaguar verandert er volgens Annick Van Cauwenberge op korte termijn niets, niet voor de klanten en niet voor de JLR-organisatie in ons land. "Wij beschikken over een veelzijdig, ruim gamma mét full electric, plug-in hybrid en mild hybrid aandrijvingen dat is uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen. Onze dealers hebben de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en diensten en blijven zich voor de volle 100 procent inzetten voor hun klanten. Zij tonen zich bovendien enthousiast over de inhoud van het strategische plan Reimagine. Elektrificatie is nu eenmaal de toekomst en het is de ambitie van Jaguar om in 2025 het eerste luxemerk te zijn met een exclusief, duurzaam en full electric gamma met een tot de verbeelding sprekend design."

Technische specificaties

Jaguar I-PACE EV 400S

Gecombineerd stroomverbruik : 21,2 kWh/100 km (WLTP)

Aandrijving : vierwielaandrijving

Maximum vermogen : 400 pk

Maximum rijbereik : 470 kilometer (WLTP)

Maximum laadtijd : 10 u (7 kW) - 80 % in 45 min. (100 kW)

Accutype/accucapaciteit : lithium-ion/90 kWh

Topsnelheid : 200 km/u (begrensd)

Acceleratie 0-100 km/u) : 4,8 sec.

Prijs vanaf: € 80.850

Meer info op www.jaguar.be

Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV

"Vanaf 2025 worden alle nieuwe Jaguar-modellen elektrisch aangedreven", zo kondigde Jaguar-topman Thierry Bolloré aan begin dit jaar. Het nieuws sloeg in als een bom. Reimagine, het nieuwe strategische plan van de autogroep Jaguar Land Rover, spreekt over "de wedergeboorte van Jaguar als zuiver elektrisch luxeautomerk met een spectaculair nieuw gamma en verleidelijk design". Jaguar realiseert driekwart van zijn omzet met zijn drie SUV-modellen waarvan de full electric I-PACE de bekendste is - in 2019 verkozen tot Auto van het Jaar.De toekomstige generatie modellen betekent een nieuwe episode in de geschiedenis van het roemrijke merk, met nog meer nadruk op exclusiviteit, kwaliteit, design en duurzaamheid. Chief Creative Officer Gerry McGovern zal al zijn kunde en klasse goed kunnen gebruiken om vorm te geven aan de nieuwe identiteit van Jaguar. McGovern behoort tot de meest creatieve en invloedrijke autodesigners van zijn generatie. De toekomstige modellen van Jaguar zullen gebruikmaken van het EMA-platform (Electric Modular Architecture), daarnaast moet de volledige toeleverings- en productieketen koolstofvrij zijn tegen 2039. Bedoeling van Jaguar is ook koploper te worden inzake duurzaamheid. Een team van specialisten ontwikkelt daartoe innovatieve technologieën en duurzame materialen. De beoogde upgrade van premium- naar luxemerk getuigt van ambitie en moed, een moeilijke maar geen onmogelijke opgave. Voor topman Bolloré is de nieuwe koersrichting nodig om als nichemerk een sterke aanwezigheid te behouden in een autowereld in volle transitie. Jaguar heeft doorheen zijn geschiedenis veel knowhow en ervaring opgedaan met het vervaardigen van luxeauto's en weet als geen ander hoe het moet inspelen op de behoeften en wensen van een gegoed en design minded publiek dat ook van sportief autorijden houdt. Een belangrijk onderdeel van het nieuwe strategische plan bestaat erin de productiecapaciteit terug te schroeven naar een niveau dat het exclusieve karakter van de toekomstige Jaguar-modellen moet garanderen. Minder wordt meer!Volgens Jaguar-woordvoerster Annick Van Cauwenberge komt de omslag just in time, na tien bijzonder succesvolle jaren waarin Jaguar is uitgegroeid tot een challenger van de Duitse premiummerken. "Na de overname van Jaguar Land Rover door Tata Motors heeft Jaguar een spectaculaire groei gekend, is ons gamma fors uitgebreid met onder andere drie SUV-modellen en hebben wij in het SUV-segment een pioniersrol vervuld door als eerste premiummerk een full electric SUV in de markt te zetten. Nu zijn we aangekomen op een keerpunt in de geschiedenis van de automobiel, mobiliteit krijgt een compleet nieuwe inhoud en dimensie waarbij de meeste aandacht uitgaat naar elektrificatie en autonoom rijden. De ontwikkeling van nieuwe modellen en baanbrekende technologieën kost echter handenvol geld. Om gelijke tred te kunnen houden met onze Duitse concurrenten beschikken we als nichemerk over te weinig financiële middelen, we moeten daar niet flauw over doen. Vandaar de beslissing om niet langer te focussen op meer volume maar op meer exclusiviteit. Onze toekomstige modellen zullen volledig elektrisch zijn en qua look & feel nauwer aansluiten bij exclusieve luxemerken. Wij zullen ons modellenaanbod reduceren en naar een nog hoger kwaliteitsniveau tillen. Vraag me niet uit hoeveel modellen ons gamma na 2025 zal bestaan en hoe die er zullen uitzien. Dat zijn vragen waarop enkel Gerry McGovern, onze Chief Creative Officer, het antwoord kan geven. Hij heeft bij Land Rover kunde en durf getoond en bewezen tot grootse creaties in staat te zijn. Wij hebben het volste vertrouwen dat hij die krachttoer zal herhalen bij Jaguar."Wat betreft de impact van de nieuwe koersrichting op de huidige activiteiten van Jaguar verandert er volgens Annick Van Cauwenberge op korte termijn niets, niet voor de klanten en niet voor de JLR-organisatie in ons land. "Wij beschikken over een veelzijdig, ruim gamma mét full electric, plug-in hybrid en mild hybrid aandrijvingen dat is uitgerust met de modernste assistentie- en infotainmentsystemen. Onze dealers hebben de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur en diensten en blijven zich voor de volle 100 procent inzetten voor hun klanten. Zij tonen zich bovendien enthousiast over de inhoud van het strategische plan Reimagine. Elektrificatie is nu eenmaal de toekomst en het is de ambitie van Jaguar om in 2025 het eerste luxemerk te zijn met een exclusief, duurzaam en full electric gamma met een tot de verbeelding sprekend design."Volg de volledige reeks op www.knack.be/RoadtoEV